WEF wil dat technologiebedrijven harder optreden tegen extremisme

© WEF/CC
Pieterjan Van Leemputten

Het Wereld Economisch Forum besluit in een studie dat Amerikaanse technologiebedrijven veel strenger moeten zijn voor wie extremisme en politieke misinformatie verspreidt via hun platformen. Anders riskeren ze zelf problemen te krijgen.

De studie is afkomstig van de mensenrechtenraad van het WEF en kon ingekeken worden door Reuters. Ze waarschuwt dat als technologiebedrijven zoals Facebook, Alphabet (Google) en Facebook zichzelf niet strenger reguleren, ze waarschijnlijk aankijken tegen strengere regels opgelegd door verschillende overheden. Onder meer Duitsland is al van plan om bedrijven te beboeten als ze haatpraat niet tijdig verwijderen.

De conclusie komt er net in de week dat Facebook, Twitter en Google voor een speciale parlementaire commissie moeten verschijnen in de VS waar ze moeten getuigen rond mogelijke Russische inmenging tijdens de Amerikaanse verkiezingen van 2016.

Wat daarbij steeds vaker terugkomt is de oproep aan de bedrijven om hun systemen beter te monitoren met meer controle door mensen. Zo was het mogelijk om in aanloop van de verkiezingen advertenties te verspreiden met misleidende of foute informatie. Algemeen wordt gedacht dat Rusland hier achter zou zitten.

Maar het probleem is breder dan politiek. De grote sociale mediaplatformen staan enerzijds toe dat je heel gericht kan adverteren, maar doen dat ook volautomatisch. Dat wil zeggen dat niemand echt controleert waarvoor er geadverteerd wordt en dat leidt tot misleidende advertenties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content