Google.org en ThinkYoung subsidiëren hackathons tegen desinformatie

© Getty Images
Matthieu Van Steenkiste Freelance medewerker Data News

In de aanloop naar de Europese verkiezingen van juni worden verschillende hackathons voor jongeren georganiseerd. Google.org en ThinkYoung trekken een miljoen dollar subsidie uit om zo de strijd tegen desinformatie te voeren.  

De komende Europese verkiezingen zijn de eerste waarbij jongeren vanaf zestien jaar kunnen – of in ons land: moeten – deelnemen aan het democratische proces. Dat desinformatie, al dan niet uit Russische hoek, daarbij een bedreiging vormt is al langer duidelijk. Door hackathons op te zetten, wil Google.org het probleem onder ogen zien, en oplossen. Daarvoor slaat het de handen in elkaar met de Belgische denktank ThinkYoung.

Desinformatie

De bedoeling is om voor én na de verkiezingen hackathons op te zetten in verschillende landen, waarbij jongeren oplossingen zoeken om desinformatie te laten bestrijden. Daarbij zal extra aandacht gaan naar achtergestelde gemeenschappen. Na de hackathons worden maximaal drie projecten gekozen die extra financiering en ondersteuning krijgen om hun oplossingen sneller en verder te ontwikkelen en hun impact te vergroten. ‘Op deze manier helpen we jongeren in heel Europa om de digitale wereld te begrijpen en zich in te zetten voor positieve verandering’, zegt Gianna Francescutti van Google.org.

‘Ons doel is om effectieve oplossingen te vinden om jongeren bij de politiek te betrekken en hen aan te moedigen om te stemmen’, besluit ThinkYoung-oprichter Andrea Gerosa.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content