Valse rouwberichten zijn een nieuwe vorm van spam
Valse, door AI gegenereerde rouwberichten overspoelen het internet als een nieuwe vorm van spam. Dat meldt een rapport van waakhondorganisatie Check My Ads.
Het rapport vertelt onder andere het verhaal van Nancy Arnold, de moeder van de twintigjarige Harrison Sylver, die eerder dit jaar zelfmoord pleegde. Maanden na zijn heengaan ontdekte ze op tientallen sites die zich specialiseren in korte rouwadvertenties zoals HausaNew.com.ng valse overlijdensberichten over haar zoon. Ze hadden een clickbaitachtig trekje, vermeldden onjuiste details over haar zoon en hoe hij was gestorven, en waren duidelijk door AI gegenereerd.
Volgens Check My Ads is het een nieuwe vorm van spam, een manier om clicks en advertentie-inkomsten van lezers te krijgen. De waakhond traceerde een aantal tussenpersonen die zo van de overlijdensadvertenties profiteerden. Sites als HausauNew of het gelijkaardige SarkariExam genereren inkomsten door digitale advertenties naast de rouwberichten te plaatsen. Ze krijgen een paar centen per keer dat iemand die pagina’s bezoekt of op een advertentie klikt. Met de valse overlijdensberichten proberen ze de aandacht van de surfer te trekken, en hen zo tot een bezoekje te verleiden.
‘Juiste acties’
Google, één van ‘s werelds grootste advertentiebedrijven, zegt de zichtbaarheid van rouwadvertentiesites te willen verminderen. Het rapport van Check My Ad suggereert echter dat de techgigant toch heeft geprofiteerd van die inhoud: HausaNew.com.ng blijkt Google-advertenties te hebben geplaatst. In een reactie zegt Google de juiste acties te hebben ondernomen. ‘Als we inhoud vinden die ons uitgeversbeleid schendt, ondernemen we actie en verwijderen we advertenties. We handhaven ons beleid zowel op paginaniveau als op siteniveau’, vertelde een woordvoerder van Google aan Check My Ads.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier