Apple en Microsoft weten te voorkomen dat iMessage en Bing onder toekomstige EU-regels vallen
De berichtendienst iMessage van Apple en zoekmachine Bing van Microsoft zullen begin maart niet onderworpen zijn aan nieuwe, strengere Europese regels om concurrentiebeperkende praktijken van de techgiganten in te perken (de Digital Markets Act of DMA), zo maakte Brussel deze week bekend.
Begin september wees de Europese Commissie 22 belangrijke platforms van zes digitale giganten (de Amerikaanse bedrijven Alphabet, Amazon, Apple, Meta, Microsoft en het Chinese ByteDance) aan die per 6 maart onderworpen zullen worden aan de Digital Markets Act (DMA). Deze zogeheten ‘gatekeepers’ moeten zich houden aan een reeks verboden en verplichtingen om misbruik van een dominante positie te voorkomen. Dit op straffe van boetes die in het ergste geval kunnen oplopen tot 20 procent van hun wereldwijde omzet.
Interoperabiliteit
De 22 betrokken platforms omvatten vier sociale netwerken (TikTok, Instagram, Facebook en LinkedIn), twee berichtendiensten (WhatsApp en Messenger), drie besturingssystemen (Android, iOS en Windows), één zoekmachine (Google) en twee browsers (Chrome en Safari). De lijst bevat ook de diensten Google Maps, Google Play, Google Shopping, Amazon Marketplace, App Store en Meta Marketplace, evenals videosite YouTube en de advertentiediensten van Google, Amazon en Meta.
Onder de nieuwe regels zal de EU onder meer interoperabiliteit opleggen aan de berichtendiensten in kwestie. En Google mag in zijn zoekmachineresultaten geen voorkeursbehandeling meer geven aan de eigen diensten, zoals het bedrijf wordt verweten te doen met zijn online winkelsite Google Shopping.
Het doel van de DMA is ook om op te treden voordat misbruik de concurrentie al heeft vernietigd en er een virtueel monopolie is gecreëerd. Volgens de EU is dit in het verleden bijvoorbeeld al gebeurd met de overnames van Instagram en WhatsApp (door Facebook) of de overnames van YouTube en Waze (door Google).
De dans ontsnapt
De Europese Commissie had in september bovendien een onderzoek aangekondigd om te bepalen of iMessage en Bing ook in de lijst moesten worden opgenomen, naast de Edge-browser en Microsofts advertentiedienst. De Commissie kondigde dinsdag aan dat ze ‘beschikkingen heeft gegeven ter afsluiting van (deze) vier marktonderzoeken’. Deze diensten zijn met ander woorden voorlopig vrijgesteld, maar de Commissie zei dat ze ‘de marktontwikkelingen zal blijven volgen in het geval van substantiële veranderingen’.
Apple en Microsoft ontsnappen de dans voorlopig doordat ze hebben aangevoerd dat de betreffende diensten niet als poortwachters kunnen worden beschouwd, ondanks hun aantal gebruikers dat hoger is dan het minimum dat de Europese Commissie vereist.
De invoering van de DMA in maart heeft Apple ertoe aangezet om andere applicatiewinkels dan de Apple Store toe te staan op zijn populaire iPhones en iPads. Wel loopt er ook nog steeds een onderzoek naar de mogelijke opname van Apples iPadOS besturingssysteem in het toepassingsgebied van de nieuwe verordening.
De wetgeving wordt ondertussen nog steeds juridisch aangevochten, met name door Meta en TikTok.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier