Europa wil reclamemacht Google opbreken en werkt aan miljardenboete

Margrethe Vestager
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De Europese Commissie meent dat Google de Europese concurrentieregels heeft overtreden door zijn eigen online reclametechnologie te bevoordelen. De Europese concurrentiewaakhond, die zijn bezwaren overmaakte aan de Amerikaanse techreus, wil dat Google delen van zijn reclamediensten verkoopt.

De Commissie was in juni 2021 een onderzoek gestart naar de online reclametechnologie die een belangrijke schakel tussen adverteerders en online uitgevers vormt. Ze vertrouwen op die technologie om reclame op de meest geschikte websites en bij de gewenste doelgroepen te krijgen.

Op basis van haar voorlopige bevindingen stelt de Commissie nu dat Google misbruik heeft gemaakt van zijn dominante positie op deze markt. De multinational verzamelt gegevens van gebruikers, verkoopt adverteerdersruimte, treedt op als online tussenpersoon en is dus aanwezig op zowat alle niveaus van de toeleveringsketens.

‘Onze eerste bekommernis is dat Google zijn marktpositie heeft gebruikt om zijn eigen bemiddelingsdiensten te bevoordelen. Dat heeft mogelijk niet enkel de concurrenten van Google, maar ook de belangen van uitgevers geschaad, en de kosten van adverteerders doen stijgen’, zo licht eurocommissaris voor Concurrentie Margrethe Vestager toe.

Moet Google delen van zijn diensten afstoten?

Volgens de Europese Commissie is ‘de situatie van inherente belangenconflicten’ niet houdbaar. Haar voorlopige bevinding luidt dan ook dat ‘enkel de verplichte afstoting door Google van delen van zijn diensten de mededingingsbezwaren kan aanpakken’. Het overmaken van de punten van bezwaar loopt niet vooruit op het uiteindelijke resultaat van het onderzoek, maar indien Google effectief inbreuken op de Europese regels heeft gepleegd, kan de Commissie een boete tot 10 procent van de wereldwijde jaaromzet opleggen.

Positieve geluiden bij aanklagers

Google kreeg al voor 8 miljard euro boetes aangesmeerd voor uiteenlopende inbreuken op de Europese concurrentieregels. Online reclame is de voornaamste inkomstenbron van het bedrijf, dat naast zijn populaire zoekmachine onder meer de videostreamingdienst YouTube en het besturingssysteem Android exploiteert. Maar in het helpen van adverteerders om de juiste doelgroep te vinden en hun advertenties te plaatsen en te beheren, heeft het bedrijf concurrenten weggedrukt, zo concludeert de commissie nu. Google bevoordeelde bijvoorbeeld zijn eigen onlineadvertentiebeurs AdX. Het bedrijf kon klanten aan zich binden en de prijzen opdrijven.

Ook voor diensten als Google Shopping deed het bedrijf dat. Kelkoo – een platform voor advertenties van online shops –  is een van de grote aanklagers. Het bedrijf werd naar eigen zeggen van de ene op de andere dag naar de rand van de afgrond gebracht door het gedrag van Google. ‘Als hoofdaanklagers in de Google Shopping-zaak hebben we uit de eerste hand ervaren hoe boetes worden gezien als zakelijke kostenen en hoe de door Google voorgestelde corrigerende maatregelen niet leiden tot eerlijke en echte concurrentie’, zegt Kelkoo Group CEO Richard Stables in een statement.

Google gooit handdoek niet in de ring

Ook de European Publishers Council reageerde al bij monde van Angela Mills Wade. ‘We zijn blij met de aanzienlijke vooruitgang die de Europese Commissie heeft geboekt in hun onderzoek naar de onrechtmatige praktijken van Google in hun adtech-business. De EPC diende in februari 2022 een klacht in waarin Googles controle over zowel de koop- als de verkoopkant van hun adtech tools aan het licht werd gebracht en hoe zij hun positie misbruikten ten nadele van uitgevers. We kijken ernaar uit om met de Commissie samen te werken terwijl de zaak verder loopt’, klinkt het in een statement.

De koepel van Europese consumentenbonden is ingenomen met de voorlopige conclusie van de commissie. ‘Dit is goed nieuws voor consumenten’, meent de BEUC. De consumentenorganisaties vragen al langer consequent om ‘het overwegen van structurele maatregelen in zaken waar eisen aan bedrijven om hun gedrag te veranderen niet zouden werken’, laten ze weten.

Google werpt de handdoek echter nog niet in de ring. ‘We gaan niet akkoord met het standpunt van de Europese Commissie en zullen antwoorden’, reageerde vicevoorzitter van de reclame-afdeling Dan Taylor. Het onderzoek van de commissie richt zich volgens hem op ‘een klein aspect van onze advertentiebusiness en is niet nieuw’. Google heeft het recht om documenten in te kijken, schriftelijke replieken in te dienen en een hoorzitting te vragen én om eventuele alternatieve oplossingen voor te stellen. De stappen van de EU dreigen Google in het hart te raken. Googles advertentiemachinerie is goed voor 80 procent van zijn inkomsten. De schuld en de straf voor het bedrijf staan ook nog niet vast, benadrukt de commissie.

Bron: ANP, Belga, Data News

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content