Wie moet je volgen in de Belgische twittosfeer?
Je bent nieuw op Twitter en je vraagt je af wie relevant is om te volgen? Data News helpt je op weg met een top 30 van meest invloedrijke tech-twitteraars in België.
Je bent nieuw op Twitter en je vraagt je af wie relevant is om te volgen? Data News helpt je op weg met een top 30 van meest invloedrijke tech-twitteraars in België.
Hoewel Twitter nog steeds geen mainstreamplatform is zoals Facebook, groeit de relevantie van het berichtenforum nog dagelijks. Wat de site zo interessant maakt, is de snelheid waarmee de berichtjes verspreid worden. Het nieuws over de noodlanding op de Hudson las je eerst op Twitter. Hetzelfde geldt voor het nieuws over het vallen van onze regering (‘alea iacta est’). De protestanten op het Tahrir-plein communiceerden met elkaar via dienst om snel te laten weten waar de oproerpolitie zich bevond. De voorbeelden zijn even talrijk als divers.
In die zin is het sociale netwerk voor heel wat mensen een erg interessante informatiebron geworden, die gerust naar de RSS-feeds van persagentschappen en klassieke media mag gaan staan. Als je een goede selectie maakt van de accounts die je volgt, dan kom je ook dingen te weten die je langs de geijkte kanalen allicht nooit zou opvangen. Twitter als virtueel wandelgangencircuit, het hoeft niet altijd over grote waarheden of opvallende nieuwsfeiten te gaan.
Waarmee we hét heikele punt al hebben aangesneden. Het platform van Jack Dorsey wordt -zeker vanuit professioneel oogpunt- pas interessant wanneer je de juiste individuen volgt. Of om het met de woorden van media strategist Jo Caudron te zeggen: ‘wie Twitter maar niets vindt, volgt de verkeerde mensen.’
Logische vraag daarbij is wanneer iemand relevant of invloedrijk is. Kan dat worden afgemeten aan het aantal volgers, dus aan de populariteit van een persoon? Toch niet. Met bijna tien miljoen ‘volgers’ zijn het Canadese kindsterretje Justin Bieber en het extravagante popicoon Lady Gaga de populairste individuen op Twitter, maar om deze mensen nu echt relevant of invloedrijk te noemen?
Het tellen van volgers betekent niet veel als je niet terugkoppelt naar andere variabelen, zoals hoe vaak je berichten worden geretweet, of hoe vaak er wordt geantwoord op je boodschappen. Wat ben je immers met 1.000 volgers als iedereen je negeert?
Gelukkig bestaan er al heel wat online tools waarmee je die variabelen mee in rekening kan nemen. De bekendste zijn Klout en PeerIndex, maar ook Twitalyzer en Twitter Grader komen in aanmerking. Bij het bereken van de Klout-score wordt er rekening gehouden met niet minder dan 30 verschillende factoren, waaronder de hoeveelheid retweets, de relevantie van followers, het ‘echte’ bereik van een tweet of retweet, en hoe vaak iemand op Twitter-lijstjes voorkomt.
Klout score? Om een ‘objectieve’ top 30 te kunnen samenstellen, hebben we dan ook gebruik gemaakt van Klout. In een eerste fase vroegen we aan een 50-tal cio’s, ambtenaren, technologiejournalisten en business leaders uit de Belgische ict-sector om een persoonlijke top tien samen te stellen van relevante, lokale tech-twitteraars. Daaruit selecteerden we vervolgens de 50 namen die het vaakst voorkwamen, en die namen haalden we door Klout voor de definitieve rangschikking.
Ter info: de Klout-score van een Twitteraar is steeds een cijfer tussen 0 en 100. Dries Buytaert, die bij ons op één staat met een score van 65, wordt gecategoriseerd als belangrijk opinieleider. Bruno Peeters, die een 30ste plaats haalt met een score van 47, wordt afgedaan als iemand die erg actief is op Twitter, en die er alles zal aan doen om zijn boodschap verspreid te krijgen. Let wel: een Klout-score is steeds een momentopname. Afhankelijk van de schommelingen in de variabelen, kunnen de punten snel stijgen of dalen. En kan een lijstje er dus al snel anders gaan uitzien.
Opvallend is dat heel wat prominente twitteraars uit de Belgische ict-sector onze top 30 niet haalden. Denken we maar aan mensen zoals Frank Robben (@FrRobben, Klout score 29), Luc Van Braekel (@lvb, Klout score 44), Bruno Segers (@segersbr, Klout score 40), Brice Le Blévennec (@BriceLB, Klout score 42) of Bart Becks (@bartbecks, Klout score 41).
Twitter in België? Een eenduidige bron met het aantal Twitteraars per land bestaat niet, al probeert blogger Bruno Peeters (@bvlg, Klout score 47) al enkele jaren de Belgische populatie in kaart te brengen. Daartoe heeft hij zelfs een speciale applicatie ontwikkeld, die alle Twitter-accounts waarin een verwijzing zit naar ons land, samenvoegt. Volgens de informatie van Peeters kunnen er momenteel tussen de 75.000 en 100.000 accounts aan België gelinkt worden. Een Belgische tweep telt gemiddeld 93 volgers, volgt zelf een kleine 100 accounts, en post bijna twee berichtjes per dag. Een kleine helft van de Belgische accounts zou actief worden gebruikt.
DE TOP 30 Belgische tech-Twitteraars
1) Dries Buytaert, cto Acquia, @dries, Klout score 65, following 7, followers 12.105.
2) Vincent Van Quickenborne, ontslagnemend Minister voor Ondernemen en Vereenvoudigen, @vincentvq, Klout score 65, following 516, followers 16.813.
3) Clo Willaerts, business unit manager bij Sanoma Belgium, @bnox, Klout score 65, following 4.314, followers 8.994.
4) Bart De Waele, ceo Netlash-bSeen, @netlash, Klout score 64, following 4.588, followers 5.795.
5) Robin Wauters, blogger Tech Crunch, @robinwauters, Klout score 64, following 4.100, followers 16.353.
6) Jan Seurinck, docent & communicatieprofessional, @janseurinck, Klout score 63, following 1.394, followers 1.962.
7) Veerle Pieters, webdesigner, @vpieters, Klout score 62, following 271, followers 171.316.
8) Xavier Damman, webondernemer & medeoprichter Storify, @xdamman, Klout score 60, following 318, followers 2.545.
9) Maarten Balliauw, .NET technical consultant bij RealDolmen, @maartenballiauw, Klout score 60, following 240, followers 1.310.
10) Ramon Suarez, nieuwe media ondernemer, BetaGroup coworking manager, @ramonsuarez, Klout score 59, following 468, followers 1.973.
11) Florence M., blogster en social media consultant, @flexyflow, Klout score 59, following 1.123, followers 2.332.
12) Amedee Van Gasse, service engineer bij Econocom, @amedee, Klout score 59, following 845, followers 954.
13) Peter Vander Auwera, Innovation leader bij Swift, @petervan, Klout score 58, following 758, followers 924.
14) Vincent Battaglia, ontwikkelaar en cto bij WooRank, @vinch01, Klout score 57, following 434, followers 1.874.
15) Christophe Lefevre, blogger TechTrends & verantwoordelijke SMO & SEO voor RTL Belgium, @ChrisLefevre, Klout score 57, following 905, followers 3.996.
16) Jimmy Cappaert, operations manager bij Prior Web, @jimmycappaert, Klout score 56, following 82, followers 578.
17) Alain Gerlache, journaliste RTBF.be mediaTIC, @AlainGerlache, Klout score 56, following 3.794, followers 5.394.
18) Peter Hinssen, evangelist & consultant, @hinssen, Klout score 53, Following 54, Followers 2.623.
19) Muriel Reyserhove, marketing lead Microsoft Dynamics, @mreyserhove, Klout score 54, following 1.698, followers 1.792.
20) David Geens, informaticus, @pappie, Klout score 53, following 237, followers 387.
21) Jo Caudron, media strategist & consultant, @jcaudron, Klout score 52, following 359, followers 3.018.
22) Stef Verheijen, softwareontwikkelaar en blogger, @steffest, Klout score 52, following 799, followers 1.641.
23) Frank Van Massenhove, voorzitter fod sociale zekerheid, @fvmas, Klout score 51, following 241, followers 781.
24) Philippe Borremans, chief social media officer bij Van Marcke, @HoratioNelson, Klout score 51, following 647, followers 1.627.
25) Frank De Graeve, pr professional, @fdgraeve, Klout score 51, following 662, followers 938.
26) Nancy Verbrugghe, hoofdredacteur msn.be bij Microsoft, @nanske, Klout score 50, followers 528, following 620.
27) Martin Gillet, freelance SAP consultant, @mgillet, Klout score 50, followers 1.710, following 1.243.
28) Steven Lecluyse, it consultant, @slecluyse, Klout score 49, following 485, followers 434.
29) Carmelo Zaccone, technologie-evangelist bij het AWT, @carmelo, Klout score 48, following 588, followers 665.
30) Bruno Peeters, blogger en project manager bij Dexia, @bvlg, Klout score 47, following 681, followers 1.428.
Bekende Tweeps aan het woord
* Dominique Deckmyn, journalist De Standaard
@ddeckmyn, Klout score 43, following 44, followers 1.068
“Ik heb de Twitter-boot lang afgehouden, want ik schrijf me niet zo maar in op een sociaal netwerk om er bij te horen. Vandaag gebruik ik het platform vooral om berichtjes te verspreiden die te technisch of te gespecialiseerd zijn voor in de krant. Af en toe post ik ook een cartoon. Zijn de moeite om te volgen: @Janseurinck, @Segersbr, @Tmussche, @Fdegraeve, @VincentVQ, @BartvanBelle.”
* Bruno Segers, ceo RealDolmen
@segersbr, Klout score 40, following 312, followers 699
“Ik vind mijn aanwezigheid op Twitter belangrijk omdat ze persoonlijk en authentiek is. Zo gruwel ik van blogs of teksten van ceo’s die door derden werden geschreven. Via Twitter kan ik niet alleen persoonlijk aanwezig zijn, maar ook snel reageren. Eigenlijk gelden voor ons bedrijf dezelfde redenen om aanwezig te zijn op het sociale netwerk: het is persoonlijk, authentiek, en je kan snel reageren wanneer het nodig is. Zijn de moeite om te volgen: @SiddyJobe, @GeertNoels, @kodel, @Jozefs, @blyaert, @HoratioNelson, @netlash, …”
* Carmelo Zaccone, technologie-evangelist AWT
@carmelo, Klout score 48, following 588, followers 665
“Ik heb mijn account aangemaakt drie maanden nadat Jack Dorsey zijn eerste tweet de wereld had ingestuurd. Nochtans was ik geen fan van het eerste uur. Ik moet niet weten wanneer iemand in de cinema zit, of een glas te veel gedronken heeft. Toch zag ik al snel de voordelen op professioneel vlak. Het is mijn taak bij het AWT om mijn ervaringen in ict te delen met alle mogelijke geïnteresseerden, en Twitter is daar de perfecte tool voor! 90 procent van al mijn tweets gaan over mijn ontdekkingen in technologieland. Zijn de moeite om te volgen: @robinwauters, @davidmerzel, @redo en @betagroup.”
* Brice Le Blévennec, ceo Emakina
@BriceLB, Klout score 42, following 588, followers 815
“Ik gebruik Twitter voornamelijk als nieuwsmedium. Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen in ict. Daartoe volg ik trouwens vooral niet-Belgen (lacht). Voorts maak ik via Twitter reclame voor mijn bedrijf. Ik verspreid informatie over nieuwe projecten, naar klanten toe, maar ook voor de eigen werknemers. Onze bedrijfsaccounts worden enkel gebruikt voor het delen van informatie, ze ‘praten’ niet met gebruikers, daar gebruiken we altijd onze persoonlijke accounts voor. Interessant om volgen zijn @bnox, @jcaudron, …”
_________
Volg Data News op Twitter – @datanews_nl
– @datanews_fr
– Luc Blyaert, hoofdredacteur, @blyaert, Klout score 44, following 107, followers 676.
– Stefan Grommen, journalist, @sgrommen, Klout score 36, following 372, followers 391.
– Kristof Van der Stadt, journalist, @kristofvds, Klout score 45, following 321, followers 628.
– Frederik Tibau, journalist, @frederiktibau, Klout score 47, following 1.560, followers 1.152.
_________
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier