WiFi-markt voor thuisgebruikers ziet winstmarges dalen
De verkoop van materiaal voor draadloze netwerken aan thuisgebruikers en kleine bedrijven loopt als een trein, maar de prijzen zijn sterk gedaald.
Volgens marktonderzoeker In-Stat betekent deze prijserosie dat de slechts een kleine minderheid van de leveranciers op dit moment veel geld verdient in dit marktsegment.Toch schat In-Stat dat de markt van draadloze toegangspunten voor thuisgebruik en kleine kantoren nog zal groeien van zon 17,6 miljoen verkochte exemplaren in 2004 naar ongeveer 32,6 miljoen in 2009.Volgens de marktonderzoeker wordt die groei gestimuleerd door de overschakeling van de 802.11g-standaard naar producten gebaseerd op de nieuwe technologie Mimo (multiple input, multiple output).”De voordelen van een veel grotere bereik blijken aan te slaan bij de gebruikers, zelfs meer dan de grotere communicatiesnelheid die deze technologie biedt. We zijn ervan overtuigd dat klanten bereid zijn meer te betalen voor een draadloze dekking in heel hun woning”, zegt In-Stat analist Sam Lucero.In-Stat voorspelt dat 802.11g op korte termijn de markt zal blijven domineren, maar verwacht dat Mimo/802.11n de volgende universele standaard wordt.De onderneming stipt aan dat het verkocht aantal Mimo-gebaseerd materiaal nog klein was in 2004, maar dat ten minste vijf leveranciers producten hebben gelanceerd. Dit jaar zouden er nog meer volgen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier