Xerox advies inzake scanprobleem met cijfers
Een aantal multifunctionele Xerox systemen veranderen bij het scannen allicht cijfers in documenten bij bepaalde scaninstemmingen. Xerox heeft een advies.
Een Duitse onderzoeker, D. Kiesel, publiceerde in de voorbije dagen op zijn blog dat een aantal Xerox MFP (multifunctionele) systemen bij het scannen cijfers in documenten veranderden. Concreet kunnen bij het scannen van een document met cijfers, zoals een factuur, door een specifiek compressie-algoritme – jbig2 – cijfers worden omgezet in gelijkende cijfers en zo worden opgeslagen. Dat hierdoor legio problemen mogelijk zijn – facturatiebetwistingen, archiefproblemen,… – zal duidelijk zijn, ook al omdat het probleem niet echt nieuw blijkt te zijn.
Xerox bevestigt het onderzoek van Kiesel en heeft in een statement op zijn blog aangegeven dat er twee oplossingen zijn. In het bijzonder wordt aanbevolen de ‘scan settings’ terug te zetten naar de ‘factory default’. Concreet betekent dat de ‘Quality/File size’ setting in de ‘middel’ positie plaatsen, in casu ‘higher’, en een resolutie van 200dpi of hoger selecteren.
Voorts wordt er een patch voorbereid, die over een paar weken beschikbaar moet komen. Zo zal het betrokken compressie-algoritme wel bruikbaar zijn wanneer nodig in specifieke toepassingen. Door het uitschakelen van de jbig2-compressie zijn de resulterende scanbestanden wel groter.
Xerox benadrukt dat het een ‘anomalie betreft, die weinig gebruikers heeft getroffen, en dan enkel bij de het gebruik van de scanfunctie en met gewijzigde bestandcompressie-instellingen. Het heeft geen invloed op de standaard print-, kopieer- en klassieke fax-functies.’
De lijst van de betrokken toestellen:
ColorQube® 87XX / 89XX
ColorQube 92XX / 93XX
WorkCentre® 5030/5050
WorkCentre 51XX
WorkCentre 56XX
WorkCentre 57XX
WorkCentre 58XX
WorkCentre 6400
WorkCentre 7220/7225
WorkCentre 75XX
WorkCentre 76XX
WorkCentre 77XX
WorkCentre 78XX
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier