Yahoo houdt vast aan belang in Alibaba

Marissa Mayer, CEO van Yahoo. © REUTERS/Elijah Nouvelage

Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo gaat zijn participatie in de Chinese webwinkel Alibaba, die enkele tientallen miljarden dollar waard is, dan toch niet afstoten. In de plaats van een verkoop worden andere mogelijkheden bestudeerd om het belang te scheiden van de kernactiviteiten van het internetconcern. Een opsplitsing maakt daarbij het meeste kans.

In dat geval worden de internetactiviteiten van Yahoo ondergebracht in een nieuwe onderneming, met een eigen beursnotering. Dat moet leiden tot meer transparantie over de werkelijke waarde van het Amerikaans bedrijf. Die waarde wordt nu nog sterk vertekend door het belang van Alibaba. Het aandeel van 15 pct van Yahoo was op de beurs met 35 miljard dollar al bijna zoveel waard als Yahoo.

Yahoo stuurde eerder aan op een verkoop van de aandelen Alibaba. Het bedrijf ging ervanuit dat dit belastingvrij zou kunnen, maar inmiddels is gebleken dat de Amerikaanse fiscus mogelijk toch een deel van de opbrengst opeist. Afsplitsing zou in dat geval gunstiger kunnen uitpakken voor de aandeelhouders.

Tot de kernactiviteiten van Yahoo behoren onder meer de e-maildienst en de reclame op nieuwssites. (Belga)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content