Yahoo met AOL en Google tegen Microsoft

De Amerikaanse internetgroep Yahoo voert onderhandelingen over een huwelijk met AOL, de internettak van de Amerikaanse mediagroep Time Warner, en gaat bovendien samenwerken met zijn rivaal Google. Yahoo wil zo weerstaan aan de druk van computergigant Microsoft, die de internetgroep wil overnemen aan een prijs die door Yahoo als te laag gezien wordt.

De Amerikaanse internetgroep Yahoo voert onderhandelingen over een huwelijk met AOL, de internettak van de Amerikaanse mediagroep Time Warner, en gaat bovendien samenwerken met zijn rivaal Google. Yahoo wil zo weerstaan aan de druk van computergigant Microsoft, die de internetgroep wil overnemen aan een prijs die door Yahoo als te laag gezien wordt.

Yahoo en AOL, respectievelijk de op twee en drie na grootste internetgroepen ter wereld, zouden volgens de krant Wall Street Journal dichtbij een akkoord gekomen zijn om hun internetactiviteiten samen te voegen. Nog volgens de krant zou Microsoft met mediareus News Corp onderhandelen over een gezamenlijk overnamebod op Yahoo. Die onderhandelingen mondden vooralsnog niet in een akkoord uit.

Yahoo en Google, de grootste internetbedrijven ter wereld, kondigen een samenwerking aan waarbij ze hun adverteerruimte gaan delen. Google zal tijdens een experiment van twee weken advertenties mogen plaatsen naast drie procent van de zoekresultaten op de website van Yahoo.

Internetgroep Yahoo tracht zijn aandeelhouders zo een alternatief te bieden voor het overnamebod van Microsoft. Naast een huwelijk met AOL zou Yahoo! ook een terugkoopprogramma van eigen aandelen voor verschillende miljarden dollars voorstellen, aan een hogere prijs per aandeel dan die aangeboden door Microsoft.

Yahoo weerstaat al twee maanden aan het overnamebod dat Microsoft op 1 februari lanceerde. Microsoft wil met de overname Google beconcurreren op de erg lucratieve markt van de onlinereclame. De computergigant bood voor Yahoo 44,6 miljard dollar, voor de helft in cash en voor de helft in aandelen. De internetgroep nam het bod niet aan wegens te laag, maar Microsoft liet weten het niet te zullen verhogen en dreigde vorig weekend zelfs het bod te verlagen als de groep het niet aanvaardt binnen de drie weken.

“Elke definitieve overeenkomst tussen Yahoo en Google zou meer dan 90% van de zoekadvertentiemarkt consolideren in handen van Google”, reageert Brad Smith, General Counsel van Microsoft. “Dit zou de markt veel minder concurrerend maken, in tegenstelling tot ons eigen voorstel om Yahoo te verwerven. We zullen nauwkeurig al onze opties beoordelen. Ons voorstel blijft het enige alternatief dat naar voren is gebracht dat aandeelhouders van Yahoo volledige en eerlijke waarde voor hun aandelen biedt, elke aandeelhouder een stem in de toekomst van het bedrijf geeft en de keuze voor scheppers van content, adverteerders en consumenten vergroot.”

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content