Yahoo patenteert reclamepaneel dat mensen herkent

© Jason Doiy
Els Bellens
Els Bellens Technologiejournaliste bij Data News

Computergigant Yahoo heeft een patent neergelegd voor een reclamepaneel met biometrische camera’s en microfoons, waarmee het gegevens over voorbijgangers op straat wil verzamelen.

Yahoo verdient het meeste van zijn geld met online reclame en dataverzameling, en het heeft daarvoor een systeem van cookies en trackingbestanden die exact weten wie waar op klikt. De internetgigant wil datzelfde principe nu ook toepassen op reclamepanelen in de straat.

Het patent, neergelegd door Yahoo, beschrijft een ‘billboard’ dat is uitgerust met audio- en videocaptatie, retina scanners en spraakherkenning om uit te vissen waar voorbijgangers naar kijken, en waarover ze praten. Bedoeling is om, net zoals vaak het geval is met online reclame, te weten wie er voor het paneel staat en hen advertenties op maat te tonen.

“Hoewel deze reclamepanelen een stap in de richting zijn van de digitale wereld, lopen ze toch achter op hun online tegenpolen,” staat in de patentaanvraag, die The Register vond. “Het is voor adverteerders dan ook moeilijk om te weten of hun investering in deze reclamekanalen ook werkt.” De sensoren kunnen zo bijvoorbeeld melden of mensen trager lopen om het reclamepaneel te bekijken en het opent, uiteraard, de mogelijkheid om advertenties aan te rekenen naar ‘kijkratio’, zoals online ook voornamelijk per ‘click’ wordt betaald.

Het concept van de ‘smart billboard’ is niet nieuw. Permanent data capteren, ook in de publieke ruimte, over wie er een advertentie ziet en hoe ze daarop reageren, is een natte droom voor veel marketeers. Kleinere projecten werken al met een camera die min of meer de leeftijd en het geslacht van een bezoeker kan herkennen, om hen vervolgens in het juiste hokje te duwen (vrouwen krijgen bijvoorbeeld lingerie-advertenties, mannen reclame voor auto’s).

Wel is het opvallend dat Yahoo zich in deze markt stort. Het bedrijf moest zich eerder al verantwoorden voor zijn bereidwilligheid om gegevens te delen met de NSA, de Amerikaanse geheime dienst. Het slaagde er ook in om accountgegevens van zo’n 500 miljoen gebruikers kwijt te spelen aan criminelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content