YouTube lanceert muzikale concurrent voor Spotify.
YouTube zou nog dit jaar beginnen met muziekstreaming. De videowebsite zou zijn naambekendheid gebruiken om te concurreren met Spotify, Pandora en andere online-muziekdiensten.
Een en ander staat te lezen op de website van het Amerikaanse blad Fortune. Het nieuws verwondert niet helemaal: het gerucht dat Google, de eigenaar van YouTube, met een eigen muziekdienst zou beginnen, ging al een tijd.
De YouTube-muziekdienst gaat volgens Fortune nog voor eind dit jaar van start. Hij zou parallel lopen met een gelijkaardige dienst op Google Play, de app-winkel van Android, Google’s mobiele besturingssysteem. Ook daar zou je binnen afzienbare tijd toegang krijgen tot muziekstreaming. Of dat via YouTube zal zijn, is niet geheel duidelijk.
Muziek op abonnement
Dat Google YouTube – vanouds een videosite – kiest als kanaal om muziek te verdelen, mag op het eerste gezicht raar lijken. Feit is: YouTube wordt nu al druk gebruikt als bron van muziek. Zowat iedere song ter wereld is er te vinden, met of zonder videoclip.
Een deel van de nieuwe dienst zou gratis zijn, schrijft Fortune. Net als bij gelijkaardige muziekstreamers, zoals Spotify en Pandora, zou wie een abonnement neemt extra diensten kunnen krijgen. Welke dat zouden zijn, is nog niet bekend.
Geld in het laatje
Het business-model voor onlinemuziek ligt nog niet helemaal in de plooi. Vandaag stort YouTube een deel van de advertentie-inkosten uit muziekvideo’s door aan de muziekindustrie. Ook de abonnementen op diensten als Pandora en Spotify brengen geld in het laatje voor de platenmaatschappijen. Die inkomsten zijn volgens Fortune op dit moment echter niet te vergelijken met wat ze verdienen aan het rechtstreeks verkopen van songs op iTunes of Google Play.
Momenteel zou Google onderhandelen met de muziekindustrie over hoeveel muziek er gratis weggegeven zou worden – weliswaar ondersteund door bijgaande advertenties – en wat er via abonnementen aangeboden zou worden.
Fortune haalde zijn informatie bij anonieme bronnen bij Google en in de muziekindustrie. Een woordvoeder van YouTube wilde geen commentaar kwijt, maar meldde dat “er ‘content creators’ zijn die denken dat ze hun voordeel zouden doen bij een abonnementenmodel naast inkomsten uit advertenties, dus we bekijken dat.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier