Zogenaamde ‘helpdesk van Windows’ richt steeds minder schade aan
Almaar minder consumenten trappen in de telefoontjes van oplichters die beweren dat ze voor de helpdesk van Windows werken. Maar de criminelen hebben intussen wel een andere manier gevonden om geld te verdienen, zo blijkt uit onderzoek.
Het Openbaar Ministerie in Nederland deed onderzoek naar de helpdeskfraude, en stelde vast dat de financiële schade door deze praktijk bij onze noorderburen in een paar jaar tijd is gehalveerd: van 6 miljoen euro in 2017 naar 3 miljoen euro vorig jaar.
Wel hebben de oplichters een nieuwe manier gevonden om nietsvermoedende consumenten geld te ontfutselen, waarschuwt het OM. Ze bouwen goed nagemaakte websites die zogenaamd van een helpdesk zijn. Vervolgens zorgen de criminelen ervoor dat die sites hoog in de zoekresultaten bij Google komen. Zo hopen ze dat hulpbehoevende gebruikers zelf contact met hen opnemen. Daar komt bij dat de nephelpdeskmedewerkers intussen veel beter Engels spreken dan vroeger, waardoor mensen makkelijker in de val lopen.
De verschillende vormen van helpdeskfraude zijn lastig te bestrijden. De slachtoffers situeren zich vooral in Europa en de Verenigde Staten, de daders zitten voornamelijk in India.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier