Zuid-Afrika eet voortaan sushi

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Ze lagen er allebei al na de eerste ronde uit. Zowel Japan als gastland Zuid-Afrika mochten al snel hun voetbalschoenen opbergen. Wat doe je dan? Onderhandelen zeker? Zonder het razend irritante getoeter van de vuvuzela’s.

Ze lagen er allebei al na de eerste ronde uit. Zowel Japan als gastland Zuid-Afrika mochten al snel hun voetbalschoenen opbergen. Wat doe je dan? Onderhandelen zeker? Zonder het razend irritante getoeter van de vuvuzela’s.

Het wereldkampioenschap was amper afgefloten en daar kwam de verrassende mededeling dat de Japanse telecomoperator NTT de Zuid-Afrikaanse integrator Dimension Data overneemt voor 2,5 miljard euro in cash. Dat was op z’n minst onverwacht. Zelfs het management werd pas vier uur voor de aankondiging verwittigd. Die zullen voortaan sushi moeten leren eten. Ook helemaal niet slecht natuurlijk, maar het is toch even wennen voor de Zuid-Afrikanen die vooral houden van forse lappen vlees op de barbecue.

Dat Didata overgenomen zou worden stond vast. Lange tijd zag het er naar uit dat het Britse BT of zelfs het Amerikaanse AT&T de hand zouden leggen op de in Johannesburg gevestigde integrator. Dat zou logisch zijn. Zo maakt BT al langer gebruik van de internationale diensten van Didata.

Met NTT is er echter weinig overlap. De Japanse gigant heeft internationaal nog niet veel te betekenen. In België werd het een beetje bekend dankzij z’n i-Mode datadienst die door Base eind 2002 vermarkt werd. Het was een flop: i-Mode werd enkele jaren later afgevoerd. NTT heeft zelf wel enkele keren aangegeven dat het een internationale rol wil spelen, maar veel verder dan enkele tientallen datacenters wereldwijd is het niet gekomen. Voor grote klanten zoals Toyota werkt het wel intensief samen. Toyota België is trouwens ook een klant van Didata. Net zoals Honda trouwens.

Het bod van NTT is goedgekeurd door de Zuid-Afrikaanse aandeelhouders maar moet nog groen licht krijgen van de regelgevende instanties. Dat kan geen problemen opleveren. Begin oktober zou de deal moeten rond zijn. En dan is het wachten tot de eerste Japanners neerdalen.

Dimension Data zou gedurende drie jaar zijn naam behouden. Het wordt uitkijken of het ook z’n goede naam behoudt. Didata kreeg drie jaar op rij de Data News award voor de beste integrator van het jaar. Toen ging het er altijd prat op dat het operatoronafhankelijk was, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Belgacom Telindus ICT. Benieuwd of het zich met een verre Japanse eigenaar ook zo kan profileren. Of zou er alsnog een tegenbod komen?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content