Jo Leemans
Zal AI-certificatie helpen om meer werkvreugde en efficiëntie te brengen op de werkvloer?
HP kondigde op haar Amplify Partner Conference in Las Vegas een nieuw AI-portfolio aan. HP brengt concreet Generative AI naar de werkplek.
De nieuwste machines worden uitgerust met NPU’s – Neural Processing Units – voor ongekende rekenkracht. Het komt erop neer dat rekenmodellen die vandaag in de cloud getraind worden, ‘on the edge’ kunnen draaien. Op AI-enabled pc’s, dicht bij de gebruiker en met een lagere energieconsumptie. Zo wil HP werken efficiënter en aangenamer maken. Ook Microsoft Copilot-functies worden geïntegreerd in de nieuwe pc’s.
Ik ben erg enthousiast over deze ontwikkeling omdat het de volgende stap is in het democratiseren van AI. Vandaag wordt AI enorm bepaald door grote spelers en hun modellen, maar nu gaat er een veel bredere waaier aan mogelijkheden open voor onze klanten.
Uit HP’s 2023 Work Relationship Index, blijkt dat slechts 27% van de kenniswerkers diens werkrelatie als “gezond” evalueert. Jobontevredenheid ligt daarbij mede aan de basis. Jobontevredenheid leidt tot een teruglopende productiviteit, een lagere loyaliteit en minder engagement. De jobverwachtingen waren bij 58% van de medewerkers wereldwijd toegenomen de laatste 2 à 3 jaar. Ze werden duidelijk niet ingevuld.
54% van de kennismedewerkers verwacht nu dat AI nieuwe werkvreugde zal brengen, en het werk makkelijker zal maken. AI kan gebruikers bijvoorbeeld een gepersonaliseerde beleving aanbieden. Enkele van de mogelijkheden die ik zie:
- Een printing software kan anticiperen op het printgedrag van een gebruiker;
- Een betere beleving bij video calls, door bijvoorbeeld een kwalitatiever beeld te krijgen van de personen in de call of achtergrondgeluid dat wordt weggefilterd;
- Ondersteuning bij het schrijven van teksten of het maken van ontwerpen;
- Tools die de productiviteit meten en verbeteringen voorstellen;
- Tools die je toolgebruik meten en op die basis de ervaring verbeteren;
- Alles integreren, bijvoorbeeld een meeting voorbereiden op basis van e-mails; een rapport maken en acties in hun CRM invoeren.
Daarvoor heeft men natuurlijk ook de juiste AI-tools en technologie nodig. Ik ben benieuwd of de hoge verwachtingen van de gebruikers zullen ingevuld worden. Heel veel van onze mensen staan alvast te trappelen om aan de slag te gaan met nog meer AI-tools, om hun werk aangenamer en efficiënter te maken. De mogelijkheden zijn legio, maar het zal erop aankomen vanuit eigen ervaringen klanten mee te nemen in de mogelijkheden. De grote uitdaging zal liggen in het vinden van het juiste pad tussen de vele mogelijkheden die er zijn.
Een verplichte AI-certificatie voor partners
Verder worden we als HP-partners uitgedaagd om AI deel te laten uitmaken van ons DNA, zodat we de oplossingen van HP op de juiste manier bij de klanten brengen. HP heeft namelijk een nieuw AI-training- & certificatieprogramma opgezet, waarbij alle partners verplicht gecertificeerd moeten zijn.
Ik vind dat positief, want eindklanten worstelen nog te veel met wat AI voor hen kan betekenen. Wij bij Inetum nemen onze 27.000 medewerkers wereldwijd vandaag al mee in een opleidingstraject rond AI, om onze klanten optimaal te kunnen adviseren en begeleiden over de waarde van AI voor hun organisatie. Onze mensen beschikken zo over een AI-playground die ons toelaat de deugden en de valkuilen van AI aan den lijve te ondervinden. We delen de overtuiging met HP dat je alleen kan praten over deze materie als je er zelf mee aan de slag bent gegaan.
Whitelane Research bevroeg eind 2023 zo’n 300 grote IT-spenders in ons land over hoever ze staan met AI. En daar gaf slechts 9% aan AI al in te zetten met significante impact op de bedrijfsprocessen. Er is dus een enorme groeimarge. Dit certificatieprogramma is naar mijn gevoel dan ook zeer terecht.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier