
AE helpt bedrijven op weg naar digitale excellentie

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
AE blijft zijn rol als end-to-end-partner versterken. Het bedrijf draagt niet alleen bij aan de strategie van zijn klanten, maar staat ook in voor de ontwikkeling en het beheer van de oplossingen om die strategie in de praktijk te brengen. Nooit met technologie om de technologie, maar met wat een bedrijf precies nodig heeft.
AE ging in 1999 van start als ‘Application Engineers’. Vandaag is het actieterrein veel breder. “We helpen onze klanten in hun streven naar digitale excellentie”, zegt CEO Christoph Neut. Dat kan op verschillende manieren. “We denken strategisch mee met een bedrijf, om daarna het businessplan ook mee tot uitvoering te brengen. De strategische component is voor ons heel belangrijk. We doen meer dan enkel een app of een platform bouwen.” AE is zo actief in diverse domeinen: business- en IT-architectuur, data en AI, cloud- en platformengineering, hyperautomation, customer identity & access management, enzovoort.
AE bevindt zich daarmee in het speelveld van de big 4, al is er een belangrijk verschil in aanpak. “We werken op maat van de grotere Belgische bedrijven: organisaties met lokale beslissingsmacht”, zegt Chief Commercial & Customer Officer Vincent Guelinckx. “One size fits all bestaat in onze wereld niet. Het gaat altijd om de juiste combinatie van competenties en expertise. We zijn zelf ook een familiebedrijf. We spreken de taal van de Belgische onderneming. Het laat ons toe op het ritme van de klant te werken en daarbij een langetermijnrelatie uit te bouwen.”
De klant slimmer maken
Tegelijk heeft AE altijd over zijn onafhankelijkheid gewaakt, zodat het – niet gebonden aan leveranciers – altijd voor de best passende oplossing kan gaan. “Strategie gaat over richting bepalen”, zegt Christoph Neut. “Maar wij gaan verder: we helpen ook bij het inrichten van de juiste oplossingen én zorgen voor de uitvoering – schouder aan schouder met de klant, midden in de actie.” Het gaat daarbij niet alleen om het bouwen van oplossingen – zoals een cloudplatform of mobiele app – maar ook om alles wat erbij hoort: changemanagement, opleiding en ondersteuning. “Ons ultieme doel? De digitale workforce van de klant slimmer maken.”
Tot de klanten van AE behoren bedrijven uit heel uiteenlopende sectoren, zoals hr-dienstverleners, nutsbedrijven, mediabedrijven, verzekeraars, enzovoort. “Sector en omvang zijn niet de belangrijkste kenmerken, wel de digitale ambitie van de organisatie”, zegt Vincent Guelinckx. Net daarin maakt AE mee het verschil. “Omdat we zien dat ons werk impact heeft. Wat we doen, heeft een duidelijke doelstelling.” Dat is belangrijk, ook voor de medewerkers van AE zelf. “We willen verder groeien”, legt Christoph Neut uit. “De komende vijf jaar willen we van vijfhonderd naar duizend medewerkers evolueren.”
Zin voor ondernemen
Het bedrijf investeert volop in rekrutering en de verdere opvolging van zijn mensen. AE geeft onder meer gastcolleges aan de universiteit en spreekt zo talentvolle studenten rechtstreeks aan. “Maar uiteraard rekruteren we ook mensen met ervaring”, vervolgt Christoph Neut. “We zorgen voor een goede mix: ingenieurs, IT’ers, maar ook andere profielen. We hire for attitude, dat blijft heel belangrijk.” Het is een aanpak die goed werkt. “Onze medewerkers identificeren zich echt met de cultuur van het bedrijf. Wie hier start, blijft meestal lang.”
Vincent Guelinckx, intussen 24 jaar aan boord bij AE, is er zelf een goed voorbeeld van. “Je krijgt hier volop ruimte om ook zelf te ondernemen”, vertelt hij. Dat blijkt onder meer uit Customaite, een human-assisted AI-oplossing voor douane-administratie. “We runnen dat als een start-up binnen AE.” Daarnaast werkt AE nauw samen met zusterbedrijven binnen de bredere groep, zoals Resilient Security, Zapfloor en Mediagenix – organisaties die elk hun eigen pad bewandelen, maar inhoudelijk sterk verbonden zijn. “Zo bouwen we aan een krachtig ecosysteem”, besluit Christoph Neut. “Dat levert niet alleen slimme oplossingen voor onze klanten op, maar ook boeiende groeikansen voor onze medewerkers.”