
AE over AI: ‘Ga op zoek naar de echte meerwaarde’

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Jazeker, de combinatie van data en AI biedt een enorm potentieel. Maar tegelijk vormen data en AI nooit een doel op zich. De specialisten van AE benutten de mogelijkheden graag, maar zijn tegelijk de eersten om de technologie te demystifiëren. “Eigenlijk is het een businesscase als een ander.”
AE is een consultingbedrijf dat strategisch meedenkt met zijn klanten, om daarna het businessplan ook mee tot uitvoering te brengen. AE is daarbij actief in diverse domeinen, zoals business- en IT-architectuur, cloud- en platformengineering, hyperautomation, customer identity & access management, data en AI. “We zien data en AI vooral als een hefboom voor de verandering waar veel organisaties door moeten”, zegt Kevin Stobbelaar, directeur Data & AI bij AE. “Niet het doel op zich, maar wel een piste die veel mogelijk maakt.”
De opmars van generatieve AI heeft bij bedrijven heel wat zaken in een stroomversnelling gebracht. “Maar tegelijk blijft het essentieel om AI gericht in te zetten”, zegt Emma Houben, consultant bij AE, “zodat een oplossing de businessobjectieven ondersteunt – en dat blijft doen. Je moet je organisatie zo inrichten dat je tot een duurzaam resultaat komt.”
Data als product
AE pleit daarom voor meer dataproductdenken. “Je moet je data echt als een kernproduct beschouwen, niet zomaar als een bijproduct van een applicatie”, zegt Emma Houben, consultant bij AE. “Data met een eigenaar dus, een levenscyclus, het nodige onderhoud – kortom: met alle nodige data governance.”
Belangrijk is daarbij dat de eindgebruiker van de data centraal staat. “Zomaar een dataplatform bouwen, maakt je nog niet datagedreven. Dataproductdenken doet dat wel, omdat je zowel het technische aspect, het businessaspect als het menselijke aspect in je aanpak meeneemt.”
Als dataproductmanager ondersteunt Emma dat dataproductdenken bij een internationale moderetailer. “Het betekent onder meer dat ik er mee de roadmap voor het dataproduct uitteken, in functie van de veranderingen die bij het bedrijf plaatsvinden.”
De juiste focus
Het goede nieuws: dat er vandaag meer aandacht uitgaat naar data, heeft alles te maken met AI, dat data als grondstof gebruikt. “Maar voor bedrijven die nu ‘dringend iets met AI willen starten’, heb ik eigenlijk maar één advies”, zegt Kevin Stobbelaar. “Bekijk dat als gelijk welke andere businesscase. Meer nog: haal AI uit de vergelijking. Definieer je objectieven en bekijk wat daarbij beter werkt: een oplossing met of één zonder AI.”
Want uiteindelijk gaat het er altijd om waarde te bieden aan de business. “Daar kun je niet aan voorbij”, stelt Kevin Stobbelaar. “Ja, ook wij bouwen data- en AI-platformen, dashboards, AI- modellen, enzovoort. Maar we doen dat nooit los van het uiteindelijke doel van de organisatie en van de mensen die daar vorm aan geven. We nemen hen vanaf het begin mee in het traject, want anders bekom je nooit het resultaat waar je op hoopte.”
Verder bouwen op succes
“Het mooie aan AE is dat we als bedrijf over een heel brede expertise beschikken, verspreid over de verschillende afdelingen”, zegt Kevin Stobbelaar. De wisselwerking tussen al die experten is net wat het verschil maakt. “Dat is ook wat we uitdragen”, bevestigt Emma Houben. “We bouwen verder op de successen die we voor onze klanten behalen.” De fierheid over de resultaten versterkt het ownership ervan. “Dat is precies wat we ook in de data- en AI-projecten bij onze klanten tevoorschijn willen toveren.”