Gregory Verlinden, Associate VP Analytics & AI bij Cognizant
“Bij GenAI gaat het om veel meer dan louter de technologie”
Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Stilaan raakt generatieve AI over het toppunt van de hype heen. En dan volgt de ene vraag die er voor een bedrijf toe doet: op welke manier kan GenAI voor waarde zorgen? De opportuniteit is er, al vraagt het ook een stevige inspanning om de voordelen van GenAI in de praktijk te brengen.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: AI is niet bepaald een nieuw domein. Wel nieuw is de enorme versnelling die generatieve AI veroorzaakt. “Vroeger had je als bedrijf enorme budgetten nodig om een model te bouwen en te trainen”, zegt Gregory Verlinden, Associate VP Analytics & AI bij Cognizant. “Maar vandaag zijn er tal van modellen voor iedereen beschikbaar.” Met name de komst van ChatGPT heeft generatieve AI bijzonder toegankelijk gemaakt. “De technologie is here to stay. Anders dan voor de consument groeit GenAI in de context van een bedrijf uit tot een tweede brein, dat toelaat heel snel grote hoeveelheden informatie te verwerken en te ontsluiten.”
Disruptie loert om de hoek
Dat besef is ook tot de boardroom doorgedrongen. “Meer zelfs”, zegt Gregory Verlinden. “We zien stilaan een kloof tussen wat de bedrijfstop met GenAI wil doen en wat binnen de organisatie haalbaar is.” Want de nodige kennis is er niet altijd voor in huis. De markt moet het vandaag nog vooral van pilootprojecten hebben. Die doen het vertrouwen toenemen, waarna we een grootschalige adoptie mogen verwachten tussen pakweg 2026 en 2030. Want ook al woedt de hype vandaag volop, toch is het slim om ook in het kader van GenAI een iets langere horizon te hanteren.
“Onderzoek van Cognizant toont aan dat 70% van de bedrijven bang is om de AI-boot te missen”, weet Gregory Verlinden, “of vreest dat de concurrentie hen inhaalt.” Er is dus wel degelijk een zekere zenuwachtigheid. “Want in de context van AI is het zomaar mogelijk dat een heel klein bedrijf voor disruptie zorgt in een markt waar tot nu toe de grote bedrijven de dienst uitmaken.” Daarin schuilt meteen ook de grootste uitdaging: wat is de AI-case waarmee een bedrijf in zijn sector het verschil kan maken? Met dat goede idee staat of valt het hele verdere AI-traject.
Aan de slag
Het verklaart wellicht waarom we vandaag wel heel wat pilots zien, maar weinig trajecten die erin slagen de volgende stap naar een enterprise-grade oplossing te zetten. “De klassieke IT-methodologie schiet hier tekort”, stelt Gregory Verlinden. “Bij AI gaat het om vraagstukken op het vlak van human science. Het gaat veel verder dan louter de technologie.” Als gevolg daarvan heb je er ook heel uiteenlopende profielen voor nodig. “Niet alleen mensen die thuis zijn in AI en engineering, maar ook in design en strategie. En niet te vergeten: in compliance en ethiek.”
“Een verantwoorde AI-oplossing steunt niet alleen op data en technologie, maar ook op design, strategie, compliance en ethiek.”
Gregory Verlinden, Associate VP Analytics & AI bij Cognizant
Die laatste twee aspecten moet je bovendien van bij de start van het traject meenemen, al was het maar om te vermijden dat je investeert in een oplossing waarvan anders pas later zou blijken dat ze botst met de waarden van het bedrijf, bijvoorbeeld. Is het – met die drempels in het achterhoofd – dan niet makkelijker om met een oplossing als Copilot van start te gaan, geïntegreerd binnen bestaande oplossingen in het Microsoft-ecosysteem? “We zien heel wat standaardoplossingen verschijnen”, legt Gregory Verlinden uit, “zoals Copilot binnen M365, of Copilot gericht op specifieke functies, zoals sales. Maar evengoed kun je een aangepaste versie bouwen met Copilot Studio, op maat van je organisatie.”
Basis op orde
Zo komen we opnieuw bij het belang van de juiste business case terecht. “De grote opportuniteit van AI is daarbij meer dan alleen productiviteitswinst. Mogelijk nog belangrijker is de manier waarop AI zowel de klantenervaring als de medewerkerservaring kan verbeteren.” Niet alleen de klant is dan sneller en beter geholpen, ook de medewerker die dankzij de ondersteuning door AI efficiënter zijn job kan doen.
Andere voordelen situeren zich op het niveau van de bedrijfsprocessen. “Hoe zwaarder dat proces weegt, hoe groter de opportuniteit. Denk aan het know your customer-proces bij een bank. Daar kan GenAI zonder twijfel een belangrijke rol in spelen.” Idem voor het verwerven van inzicht, zoals bij het verzamelen en analyseren van logs, bijvoorbeeld doorheen een supplychain. “Maar de basis blijft de belangrijkste voorwaarde voor succes”, besluit Gregory Verlinden. “Voor je met dat soort cases kunt starten, moet je je data governance op orde hebben.”
Lees hier de studie van Cognizant over GenAI.