
Data en AI verhogen veiligheid in de nieuwe Volvo

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Al sinds de jaren zeventig gebruikt Volvo data om de veiligheid van zijn auto’s te verbeteren. Wat begon als observaties en handmatige metingen na ongevallen, steunt vandaag op sensoren, virtuele testomgevingen en lasertechnologie. Volvo brengt alle innovaties samen in wagens die zich terecht een technologisch hoogstandje mogen noemen, met veiligheid als allerbelangrijkste focus.
De missie van Volvo Car Belux is scherp: nul ernstig gewonde of dodelijke slachtoffers in nieuwe Volvo’s. Met dat doel voor ogen ontwikkelde Volvo de EX90, een SUV die een breed scala aan mogelijke gevaren detecteert. De fabrikant maakte van de wagen niets minder dan zijn paradepaardje op het vlak van veiligheid. Niet alleen dankzij de intern ontwikkelde camera’s, radars en ultrasone sensoren, maar vooral ook door de gebruikte LiDAR-technologie en een nieuw veiligheidssysteem dat focust op de bestuurder. Diezelfde LiDAR-technologie maakt straks ook deel uit van de nieuwe Volvo ES90.
Technologie die uitkijkt voor jou
Volvo klopte aan bij technologiebedrijf Luminar om LiDAR-technologie (Light Detection And Ranging) te implementeren in zijn nieuwe wagens. Wat houdt die precies in? Aan de hand van laserpulsen schat de LiDAR-sensormethode heel nauwkeurig afstanden in – ook tegen hoge snelheid. De hoeveelheid aanwezig licht speelt geen rol: een autoband op een zwart wegdek 120 meter verderop is voor de lasers net zo zichtbaar ’s nachts als overdag. Het systeem ziet een voetganger al op 250 meter afstand. Het doel is duidelijk: het aantal ongevallen almaar verder terugdringen.

Data ondersteunen veiligheid
Tegelijk vormt LiDAR maar één schakel in het netwerk van veiligheidssystemen bij Volvo. Zo bouwt de fabrikant in al zijn nieuwe wagens ook Google in. Een duidelijke “Hey Google” vormt de handsfree sleutel naar onder meer het navigatiesysteem. De EX90 en ES90 steunen verder op heel wat kennis rond de aandacht van de bestuurder. Een veiligheidssysteem observeert het rijgedrag en biedt hulp waar nodig. Incidentgegevens, ingezameld door sensoren in de nieuwe auto’s, liggen aan de basis van die technologie.
AI om software te trainen
Waarom maakte de bestuurder een scherpe bocht? Wat deed hem bruusk remmen? Een samenwerking met NVIDIA biedt Volvo de rekenkracht om de incidentgegevens te verzamelen en te centraliseren. Met die data krijgen de Volvo-ontwikkelaars inzicht in hoe Driver Assistance-systemen incidenten kunnen vermijden. Artificiële intelligentie speelt daarbij een sleutelrol. Met AI creëert Zenseact, een dochter van Volvo, virtuele situaties om de veiligheidssoftware te trainen op gevaarlijke situaties.
Op basis van echte beelden komt een realistische 3D-wereld tot leven, een testomgeving die je zo kan manipuleren dat er plots een voetganger oversteekt, bijvoorbeeld. De gegenereerde verkeerssituaties zorgen voor snelheid en schaalbaarheid in de testfase. Miljoenen datapunten van situaties die in werkelijkheid nooit zijn gebeurd, stellen de ontwikkelaars in staat de software te trainen op heel zeldzame gebeurtenissen. Met die innovaties zorgen Volvo en Zenseact samen voor meer veiligheid op de weg.
Ontdek de Volvo EX90 en ES90 tijdens de Data News Awards for Excellence.