Waeg, an IBM Company, implementeert Salesforce bij AXA Assurcrédit

Een solide basis voor een toekomstgerichte visie

Waeg
Waeg
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

12 juli 2024, 08:00 Bijgewerkt op: 12 juli 2024, 08:55

De verzekeringssector zet voluit in op modernisering en digitalisering. AXA Assurcrédit maakte daarbij de keuze voor Salesforce, met Waeg, an IBM Company, als implementatiepartner. “We kunnen nu sneller inspelen op de markt. Tegelijk hebben we veel aan productiviteit gewonnen.”

AXA Assurcrédit is een dochteronderneming van AXA Frankrijk, gespecialiseerd in kredietverzekering. Met zo’n verzekering dekt een bedrijf het risico op wanbetaling. Een kredietverzekering helpt een onderneming om haar rendabiliteit te beschermen, door te anticiperen op de financiële gezondheid van haar klanten. Assurcrédit kwam bij AXA terecht via een overname. Tegelijk is het bedrijf deels in handen van de Franse kredietverzekeraar Coface. “Onze bedrijfsstrategie is gericht op de continue verbetering van de kwaliteit en het beheer van onze diensten”, zegt Foued El Yaagoubi, Chief Risk Underwriting Officer en COO bij AXA Assurcrédit. “In die optiek wilden we een systeem dat ons een helder zicht zou geven op onze activiteiten.”

De best passende oplossing

Concreet ging AXA Assurcrédit op zoek naar een oplossing die het hele commerciële apparaat in kaart zou brengen – de agenten en makelaars – en die tegelijk ook tot meer efficiëntie zou leiden in het beheer van de contracten met klanten. “We hebben verschillende oplossingen bestudeerd”, zegt Foued El Yaagoubi, “zowel van grote als kleinere leveranciers. Daarbij was al snel duidelijk dat Salesforce het best aansloot op onze specifieke behoeften – en tegelijk ook de beste prijs-kwaliteitverhouding kon aanbieden.”

Bij de keuze voor een implementatiepartner kwam Waeg, an IBM Company, uit de bus. “Onze methodologie gaf de doorslag”, zegt Philippe Bauwens, Financial Services Director bij Waeg. “Onze benadering van projectmanagement zorgt ervoor dat we bij een implementatie van Salesforce mikken op een kant-en-klaar inzetbare, sleutel-op-de-deur-oplossing.” Dat was ook de manier waarop Waeg het project bij AXA Assurcrédit aanpakte. “We hebben er een oplossing neergezet die echt to the point is.” Waeg maakte daarbij onder meer gebruik van Salesforce Financial Services Cloud en Salesforce Contract Lifecycle Management, wat AXA Assurcrédit een oplossing aanreikt voor het efficiëntere beheer van zijn portfolio aan verzekeringscontracten.

Meer efficiëntie, minder risico

De Salesforce-omgeving die Waeg voor AXA Assurcrédit opzette, vormt in de praktijk de basis waarop het bedrijf zijn activiteiten uitbouwt. Enerzijds bevat het systeem alle info over agenten en makelaars, anderzijds alle info over klanten en de contracten die ze bij AXA Assurcrédit hebben. “De nieuwe omgeving bezorgt ons enkele belangrijke voordelen”, zegt Foued El Yaagoubi. “In de eerste plaats kunnen we nu sneller reageren – en dus onmiddellijk inspelen op opportuniteiten. De diverse teams hebben toegang tot de info die we in Salesforce hebben samengebracht. Het betekent dat ook de interne communicatie veel sneller verloopt. Vroeger vroegen afdelingen dossiers op bij elkaar. Nu kunnen ze het juiste dossier meteen inkijken in Salesforce.”

Foued El Yaagoubi, Chief Risk Underwriting Officer en COO bij AXA Assurcrédit.

Tegelijk zorgt die nieuwe manier van werken ook voor meer productiviteit. “Vroeger doken er problemen op wanneer we informatie van het ene systeem naar een ander wilden overzetten”, legt Foued El Yaagoubi uit. “Dat behoort nu tot het verleden. Alle info bevindt zich in één omgeving.” Dat zorgt er bijvoorbeeld voor dat AXA Assurcrédit nu veel sneller nieuwe contracten kan opmaken. “Dat gebeurt tegenwoordig min of meer in real time. Ook de jaarlijkse vernieuwing van contract verloopt nu veel vlotter.” De nieuwe manier van werken laat AXA Assurcrédit bovendien toe om heel wat risico’s uit het proces te elimineren. Omdat de medewerkers van AXA Assurcrédit niet langer met data moeten switchen tussen verschillende systemen, is het risico op menselijke fouten drastisch afgenomen. Salesforce helpt het bedrijf zo de veiligheid van zijn transacties te verhogen en aan alle voorschriften te voldoen. “Er komen almaar richtlijnen bij, denk aan NIS 2 en DORA. Salesforce laat ons toe die nood aan compliance makkelijker in ons proces in te bouwen.”

Toegevoegde waarde

“Maar het allerbelangrijkste is toch de tijdwinst die we dankzij Salesforce realiseren. Dat is extra tijd die we nu besteden aan de zaken die echt het verschil maken: praten met klanten en onderhandelen over contracten.” Op die manier past Salesforce perfect binnen de toekomstgerichte visie van AXA Assurcrédit. “We willen het platform samen met Waeg verder uitbouwen”, besluit Foued El Yaagoubi, “door er nog meer informatie op samen te brengen, bijvoorbeeld over wat we in verzekeringsdossiers uitbetalen. Met Salesforce beschikken we daarvoor alvast over een solide basis.”

Meer weten over de Salesforce-expertise van Waeg? Contacteer ons via www.waeg.com.