“In 2025 gaan we op zoek naar de echte waarde van AI”

SAS
SAS
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

16 december 2024, 08:00 Bijgewerkt op: 16 december 2024, 08:37

De aandacht voor generatieve AI biedt een opportuniteit, nu iedere CEO ermee wil scoren. “Benader AI als een businesstransformatie”, zegt Phaedra Kortekaas, Managing Director SAS Benelux. “Beperk je niet tot een leuke proof of concept.”

Generatieve AI is tegenwoordig overal, zo lijkt het wel. “De hype is een goede zaak”, vindt Phaedra Kortekaas. “Ze zet bedrijven aan om na te denken. Bijvoorbeeld over de bedrijfsdata die medewerkers elke dag in ChatGPT stoppen.” De impact van die evolutie op het beheer van data, op beveiliging en op de kosten voor clouddiensten vormt een bijkomende zorg voor de CIO.

AI-modellen verbruiken namelijk aanzienlijke hoeveelheden cloudcapaciteit, wat zorgt voor oplopende kosten en een grotere ecologische voetafdruk. “Om dat verbruik te beperken, moeten we inzetten op efficiëntie in zowel de training als de consumptie van GenAI-modellen.” Traditionele AI-toepassingen vragen doorgaans minder cloudcapaciteit en hebben zo een kleinere ecologische voetafdruk. Maar ook daar is nog meer efficiëntie mogelijk.

Agenda

De huidige interesse voor GenAI zorgt hoe dan ook voor een versnelling. “Er ontstaat een context waarin we AI eindelijk opschalen om er concrete voordelen uit te halen. Je kunt het ook zo bekijken: de hype rond generatieve AI biedt de uitgelezen kans om de agenda te realiseren rond AI in de brede zin, dus ook slimme statistiek, analytics en machinelearning.” Dat zorgt ervoor dat de rol van de CIO verandert.

Phaedra Kortekaas, Managing Director SAS Benelux

Het komt er immers op aan in te spelen op de huidige vraag naar meer optimalisering – en die oplossingen nu op grotere schaal te implementeren. “Een proof of concept volstaat niet”, zegt Phaedra Kortekaas. “Het risico bestaat altijd dat zo’n test na verloop van tijd uitdooft. Om op te schalen is er nood aan een robuust platform dat als basis fungeert. Niet alleen om alle ingrediënten voor AI samen te brengen, maar evengoed om de kosten ervan onder controle te houden.”

Gespecialiseerde toepassingen

Phaedra Kortekaas legt daarmee de vinger op de wonde. “Tachtig procent van een implementatieprogramma voor AI op schaal steunt op een goede datahygiëne”, zegt ze. “De context van een proof of concept is meestal zo beperkt dat het dataluik makkelijk te beheren is. Maar zo leer je natuurlijk niet wat het betekent om buiten de beschermde omgeving van een pilootproject aan de slag te gaan.”

Mogelijk verlaagt de opkomst van kleinere, gespecialiseerde taalmodellen (SLM’s of Small Language Models) verder de drempel. Het zijn taalmodellen die zich richten op één specifieke businesscase, in tegenstelling tot de Large Language Models (LLM’s). “De echte waarde schuilt meer en meer in gespecialiseerde toepassingen”, zegt Phaedra Kortekaas. “Tegelijk vragen die SLM’s minder cloudverbruik – wat zich vertaalt in lagere kosten en een kleinere voetafdruk.”

Grondige aanpak

Tegelijk is het belangrijk niet op één concrete case te focussen, maar AI als een groter traject te beschouwen. “Neem een end-to-end bedrijfsproces in het vizier”, legt Phaedra Kortekaas uit, “en onderzoek daarbij ten gronde welke toegevoegde waarde een toepassing van AI heeft voor de business. Vervolgens maak je – in functie van wat er nodig is – voldoende fondsen vrij. Ook dat budget is belangrijk. Het mag allemaal niet te vrijblijvend zijn.”

“De hype rond generatieve AI biedt de uitgelezen kans om de agenda te realiseren rond AI in de brede zin.”

Phaedra Kortekaas, Managing Director SAS Benelux

Feit is dat bedrijven de opkomst van AI als nieuwe vorm van disruptie nog vaak onderschatten. “Toen bedrijven vanaf het jaar 2000 op ERP overstapten, begreep iedereen dat het om een echte transformatie ging”, zegt Phaedra Kortekaas. “Er was budget voor, ondersteuning via changemanagement, enzovoort. Maar de AI-transformatie zou zomaar vanzelf gaan? Dat klopt natuurlijk niet. Je moet het minstens even grondig aanpakken.”

Transformatie

Het gaat er dus om te denken in functie van een businesstransformatie, en niet zomaar een leuke proof of concept. “De CIO moet daarbij oog hebben voor meer dan het technische verhaal alleen. Als bedrijf draag je een zekere verantwoordelijkheid wanneer je AI gebruikt. In die context duiken termen als trustworthy AI en responsible AI op. Maar weten ook de CEO en CFO wat die verantwoordelijkheid inhoudt?”

Anders gezegd: ook het verhogen van de data literacy van het management komt bij het takenpakket van de CIO. “Dat helpt om AI te demystificeren”, zegt Phaedra Kortekaas. “Wil het management de juiste vragen kunnen stellen, dan moet het eerst begrijpen hoe de businessarchitectuur van het hele dataverhaal in elkaar steekt. Alleen zo kan je als bedrijf de enige juiste vraag stellen: wat is voor ons de opportuniteit van AI?”

Meer weten over hoe je AI als een businesstransformatie aanpakt? Klik hier.