NTT DATA: tijd voor agentic AI op grote schaal

NTT DATA
NTT DATA
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

13:56 Bijgewerkt op: 13:56

Heel wat bedrijven zijn intussen overtuigd van het potentieel van AI. Wat hen betreft, is de tijd van experimenteren voorbij. Maar om een volgende stap te zetten, met een grootschalige uitrol van AI-toepassingen, zijn ze vaak nog niet klaar. Daar brengt NTT DATA nu een oplossing voor, met kant-en-klare AI-agents, aangeboden als managed service.

Veel bedrijven willen op grote schaal AI-toepassingen invoeren”, zegt Robin Joncheere, CEO van NTT DATA Belgium, “maar het ontbreekt hen vaak aan de nodige kennis om dat te doen. De leercurve is steil en de bijhorende investeringen hoog, terwijl de regelgeving ook almaar verstrengt.” Om die bedrijven te helpen besliste NTT DATA om eerst voluit in te zetten op agentic AI voor eigen gebruik. “Nu delen we die expertise en agents met andere bedrijven, zodat zij makkelijker de stap kunnen zetten.”

“Enerzijds hebben we onze medewerkers wereldwijd getraind in best practices rond generatieve AI”, vertelt Robin Joncheere. “Intussen zijn er al meer dan 15.000 medewerkers als genAI-expert gecertificeerd. Anderzijds hebben we eigen AI-agents ontwikkeld, waarmee we de teams binnen NTT DATA versterken.” Op die manier bouwde het bedrijf niet alleen expertise op, maar ook een concreet en geoptimaliseerd aanbod AI-oplossingen. “Met dat aanbod stappen we nu naar de markt. Bedrijven kunnen zo AI op industriële schaal inzetten, zonder dat ze zelf eerst door dat hele traject van R&D moeten.”

AI-agent als extra medewerker

Momenteel biedt NTT DATA managed agentic AI services aan, die draaien op Azure. Op termijn zullen de diensten ook beschikbaar zijn op andere cloudplatformen. Zo’n AI-agent neemt in de praktijk de rol waar van een AI-collega, door NTT DATA vanop afstand beheerd. “We ontwikkelden onder meer een AI-agent voor de servicedesk van een autofabrikant”, vertelt Robin Joncheere. “De AI-agent is er in staat om vijf procent van de meest gestelde vragen van klanten te beantwoorden. Daarmee neemt de AI-agent liefst 65 procent van de werklast van de servicedesk volledig automatisch voor zijn rekening.”

Bij een farmaceutisch bedrijf in India heeft NTT DATA het bestelproces geautomatiseerd. Een AI-agent handelt er vandaag alle bestellingen af. Ongeacht via welke weg de orders binnenkomen: digitaal, telefonisch, of zelfs via fax. “Eerst checkt de AI-agent enkele zaken, zoals welke klant jij bent en onder welke condities je kan bestellen. Vervolgens plaatst de AI-agent de bestelling via een integratie met SAP.” De oplossing speelt daarbij in op de ervaring die de klant verwacht: als je via de telefoon een bestelling plaatst, is het een bot die met je spreekt. Stuur je een fax, dan krijg je een fax terug. “Loopt het proces vast of is de klantervaring niet zoals gewenst, dan schakelt de AI-agent automatisch naar een medewerker over.”

Nu een opportuniteit, morgen een noodzaak

Ook voor Belgische bedrijven zijn er intussen heel wat usecases voor agentic AI. “We zijn al actief in contactcenters”, klinkt het. “Maar ook de overheid zou managed agentic AI services kunnen inschakelen, bijvoorbeeld om de vele vragen te beantwoorden die binnenkomen over de belastingaangifte.” Tegelijk is AI niet het enige IT-domein waarin Belgische bedrijven vandaag investeren. “Dat klopt, maar als ze dat niet doen, laten ze een grote kans liggen om internationaal competitiever te zijn.”

NTT DATA ziet AI als een opportuniteit die je beter vandaag al grijpt, want morgen is het sowieso een noodzaak. “Als je nu al AI op grote schaal inzet, geniet je ook nu al van de voordelen, zoals efficiëntiewinst en kostenbesparing. En ja, tot voor kort waren er geen geïndustrialiseerde AI-oplossingen beschikbaar. Vandaag zijn die er wel. Daarmee is de tijd van spelen met AI nu echt voorbij. Het is tijd voor de volgende stap.”