Navigatiesysteem met extra snufjes

We monteerden de Mio Spirit 687, het nieuwe topmodel van de fabrikant, in onze auto om het navigatiesysteem duchtig te testen.

We monteerden de Mio Spirit 687, het nieuwe topmodel van de fabrikant, in onze auto om het navigatiesysteem duchtig te testen.


Alle nieuwe navigatiesystemen in de Mio Spirit-serie zijn uitgerust met Parkeerassistentie, Voetgangersmodus, IQ Routes, LearnMePro, Knooppuntweergave in 3D en Rijbaanbegeleiding. Het instapmodel, de Spirit 485, heeft een adviesprijs van slechts 99,99 euro. Het topmodel dat we hier bespreken, de Spirit 687 LIVE TMC, kost 189,99 euro.


Alle modellen bieden verkeersinformatie via TMC, maar bij het topmodel is dit nog aangevuld met LIVE TMC. Dat biedt snellere updates, de locaties van mobiele flitscamera’s en een hogere wegendekking zonder dat je een extra abonnement moet afsluiten. Die extra informatie wordt in België geleverd door Touring Mobilis.


Uitrusting

De Mio Spirit 687 heeft een aanraakgevoelig breedbeeldscherm van 12,7 cm (5 cm). De kaarten voor geheel Europa (44 landen) zijn reeds geïnstalleerd, maar worden ook nog op dvd meegeleverd. Je hebt recht op twee jaar gratis updates voor de kaarten. Bluetooth is eveneens van de partij. Je kunt er je smartphone op aansluiten voor handenvrij bellen en voor het opvragen van Google-informatie via de dataverbinding van de gsm. Op de AV-ingang kun je een audiobron of een optionele achteruitkijk-camera aansluiten.


Werking

Naast de gebruikelijke navigatiefuncties die hetzelfde zijn als bij de andere Mio-toestellen biedt de Spirit 687 nog enkele extra’s. Belangrijkste is de functie route-opties. Als je een route uitstippelt krijg je vier routekeuzes met telkens een aanduiding van de geschatte tijd: snelst, goedkoopst, gemakkelijkst en kortst. Op de kaart krijg je ook een overzicht van het eventuele verschil tussen deze routes. Ook ingebouwd is een trip planner waarmee je ingewikkeldere routes met meerdere stops kunt uitstippelen.


Wij reden ongeveer een maand rond met de Spirit 687, vooral in de Benelux, maar we gebruikten hem ook tijdens een vierdaagse trip naar Bourgogne. De navigatie- en verkeersfuncties werken goed. Routes worden snel (her)berekend en de 3D kaartweergave is overzichtelijk.


Tot zover het goede nieuws. De functie Route Opties is in België weinig nuttig en kun je beter uitschakelen; de trajecten zijn doorgaans te kort om significante alternatieve routes te vinden en het berekenen van de vier alternatieven neemt (te) veel tijd in beslag. Mogelijk werkt die optie beter in grotere landen of bij internationale trips. Nog meer slecht nieuws: het scherm van de Spirit 687 is van matige kwaliteit. Vooral het aanraken is weinig precies.

Conclusie

De Mio Spirit 687 LIVE TMC presteert goed inzake navigatie en verkeersbegeleiding. De extra snufjes die erop zitten zijn ofwel overbodig, ofwel werken ze niet erg goed. De meegeleverde Windows-software werkt niet naar behoren. Omdat er weinig verschil is tussen de verschillende nieuwe Mio Spirit-modellen ben je wellicht beter af met een goedkoper model uit de serie, zoals de Spirit 485 (99 euro) of, als je LIVE TMC en 44 kaarten wil, Spirit 486 (159,99 euro).


Bron: www.diskidee.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content