Europa stelt actieplan voor eengemaakte digitale markt voor

© Ansip
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Europese Commissie heeft haar langverwachte voorstellen gelanceerd om in de EU een eengemaakte digitale markt te creëren. Die moet de bestaande 28 nationale digitale markten vervangen.

Eenmaal alle obstakels weggewerkt zijn, kan de digitale interne markt de Europese economie 415 miljard euro per jaar opleveren en honderdduizenden jobs creëren, maakt de Commissie zich sterk.

Jean-Claude Juncker beloofde tijdens de verkiezingscampagne van 2014 om van een eengemaakte digitale markt in de Europese Unie een van zijn topprioriteiten te maken als hij het tot voorzitter van de Commissie zou schoppen. Een jaar later staat de Luxemburger aan het hoofd van het dagelijks bestuur van de EU en geeft hij invulling aan zijn belofte bij monde van de Europese Commissarissen Oettinger en Ansip.

In totaal heeft de Commissie-Juncker 16 initiatieven in de pijplijn zitten die tegen het einde van 2016 in detail moeten worden uitgewerkt. Die gaan van het uitwerken van nieuwe regels om grensoverschrijdende e-commerce eenvoudiger te maken (waarbij de concurrentie eerlijker verloopt) en het stoppen van onrechtvaardige ‘geo-blocking’ (waarbij internetgebruikers bepaalde websites niet kunnen raadplegen omdat ze in het verkeerde land verblijven), tot het ‘grondig herzien’ van de Europese telecomwetgeving (waarbij er voorzien wordt in een gelijk speelveld voor iedereen) en het maximaliseren van het groeipotentieel van de Europese digitale economie door investeringen in onder meer ict-infrastructuur, cloud computing en big data.

In het actieplan wordt ook gepleit voor meer waakzaamheid. Daarbij moeten grote partijen uit het buitenland, zoals Facebook, Amazon en Google, beter in de gaten gehouden worden. De Amerikaanse internetgiganten hebben zoveel macht en zijn in het bezit van zoveel data over Europese consumenten, dat het gevaar reëel is dat ze die macht misbruiken.

Juncker hoopt alvast dat de digitale interne markt leidt tot meer grensoverschrijdende digitale diensten en tot een ‘golf van innovatieve Europese start-ups’. “Ik wil dat elke consument de beste deals krijgt en elk bedrijf toegang krijgt tot de grootst mogelijke markt – waar ze zich ook bevinden in Europa”, klinkt het.

Digital skills

Minister van Digitale Agenda en Telecom Alexander De Croo (Open VLD) noemt de digitale plannen van de Europese Commissie een eerste stap in de goede richting, maar mist een aantal cruciale elementen zoals aandacht voor start-ups en digitale vaardigheden.

“Steeds meer jonge mensen willen met technologie de wereld veranderen”, aldus De Croo. “Start-ups zijn de laboratoria waar jonge ondernemers de nieuwe economie vorm geven. De Europese Commissie mag haar ogen niet sluiten voor de kracht van starters, zij zijn de brandstof van de digitale economie.”

Ook het belang van digitale vaardigheden blijft onderbelicht in de Europese digitale plannen. “De digitale eenheidsmarkt heeft maar kans op slagen als ook tegelijkertijd wordt ingezet op digitale vaardigheden”, klinkt het. “Succesvolle technologische innovatie is enkel mogelijk als we vandaag in Europa de ingenieurs van morgen opleiden.”

“Tenslotte gaat de Commissie terecht de rol van online platformen zoals Facebook en Amazon verder onderzoeken, alleen is het niet duidelijk hoe men dit precies wil aanpakken.” De Commissie lijkt volgens De Croo eerder te kijken naar bijkomend reguleren in plaats van stimuleren.

Volgens de vicepremier is het inderdaad belangrijk om de eerlijke concurrentie te waarborgen in de context van e-commerceplatformen, app stores of wanneer nieuwe spelers zoals Uber of Airbnb een traditionele markt betreden. Maar hij waarschuwt dat er geen ‘one-size-fits-all’-oplossing is. “De focus moet blijven hoe we deze innovatieve modellen mogelijk kunnen maken in plaats van te bemoeilijken,” aldus de minister.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content