1 op 4 Belgische websitebezoeken via mobiel toestel

* © *

Wie vandaag een website bezoekt doet dat in een kwart van de gevallen met een mobiel toestel. Onder die toestellen verliest de iPad terrein, al blijft die tabet de populairste surfplank op de markt.

Digital agency Wijs becijfert in zijn jaarlijks rapport hoe het is gesteld met mobiel internet in België. De site baseert zich daarvoor op 101 .be-websites die samen goed zijn voor tien miljoen bezoekers of 130 miljoen bezoeken per maand.

Daaruit blijkt dat op dit moment 24,11 van de Belgische websitebezoeken gebeuren via een mobiel toestel. Twaalf maanden geleden lag dat aantal nog op 15,78 procent. Wijs merkt op dat de omvang van mobiel niet langer verdubbelt, maar nog wel stevig groeit met zo’n deritig procent. Naar volgend jaar toe verwacht het bedrijf dat één op drie bezoekers via een mobiel toestel komt.

Met welk toestel is dat dan?

Hoogstwaarschijnlijk met een iPad want 37 procent van de mobiele bezoeken komt vanaf dit toestel, goed voor 8,5 procent van het totaal (mobiele toestellen en pc’s). Wel

verliest de iPad aan belang want vorig jaar was de tablet nog goed voor 52 procent van alle mobiele bezoeken.

Op de tweede plaats staat de iPhone (23,5 procent) gevolgd door de Samsung Galaxy S smartphonereeks (9,5 procent) en de Galaxy Tab (2,2 procent). De Lumia-toestellen van Microsoft (vroeger Nokia) zijn goed voor 2,3 procent. De Nexus en de iPod Touch stranden beiden op 1,1 procent marktaandeel. Wijs merkt wel op dat er dit jaar meer versnippering is, doorgaans via goedkopere toestellen. Zo zijn de overige toestellen samen goed voor zo’n 23,5 procent.

De verhouding tussen smartphones en tablets is nipt met 50,3 procent van de bezoekers die binnenkomen via hun telefoon en 49,7 procent via een tablet.

Het volledige rapport van WIjs kan je hier terugvinden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content