Ask.com geeft de zoekstrijd op

Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

De ooit populaire zoekmachine Ask.com geeft de strijd met Google op.

De ooit populaire zoekmachine Ask.com geeft de strijd met Google op. De eigen zoekmachine verdwijnt en ruimt plaats voor een ‘Q&A’-service.

Ask.com werd in 1996 gelanceerd onder de naam ‘Ask Jeeves’, en werd toen in een mum van tijd een van ‘s werelds meest bekende én gebruikte zoekmachines. Butler Jeeves was de mascotte die de zoekresultaten op een dienblad voorschotelde aan de gebruiker. Op zijn hoogtepunt werden meer dan 2 miljoen zoekopdrachten per dag verwerkt: bijzonder veel gezien de nog lage internetpenetratie op dat moment.

Het was de beruchte dotcom-bubbel die even nadien ook dit bedrijf grotendeels onderuit haalde, waarbij een nieuwe ster aan het zoekfirmament verscheen: Google. Het nog resterende marktaandeel van Ask.com verdween als sneeuw voor de zon waarna het bedrijf in 2005 verkocht werd aan IAC (InterActive Corp).

Nu, vijf jaar later, komt het bedrijf tot de conclusie dat het er niet in geslaagd is om opnieuw marktaandeel te veroveren. Volgens Bloomberg worden daarom 130 it’ers ontslagen in New Jersey en China, en wordt de eigen zoektechnologie stopgezet. Volgens Nielsen heeft Google in de Verenigde Staten zo’n 65 procent van het zoekverkeer in handen. Ask.com haalde nauwelijks nog 2 procent.

De focus wordt nu helemaal gelegd op de eerder deze zomer gelanceerde Q&A-dienst (Question & Answer) dienst. De zoekbox op de website blijft wel bestaan, maar de zoekresultaten zullen geleverd worden door “een van de concurrenten”, waarvan IAC niet uitdrukkelijk de naam kwijt wil.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content