Betaalspecialist Adyen partnert met Bancontact

. © (cc) Flickr / Flazingo Photos
Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Bancontact wordt een van de 250+ betaalwijzen die Adyen kan aanbieden aan winkels, e-commerce en mobiele verkoop.

De van oorsprong Nederlandse betaalspecialist Adyen biedt verkopers en dienstenleveranciers een totaalpakket van diensten aan, gaande van gehoste betaalpagina’s tot de afhandeling van de betalingen op de rekening van de verkoper. “Een verkoper kan vanaf een eigen betaalterminal, vanaf betaalpagina’s in e-commerce-omgevingen of vanop mobiele toestellen een klant de keuze bieden van de betaalmogelijkheid die zijn voorkeur heeft.

Marktleider in België inzake online en mobiele betalingen is Bancontact/Mr Cash, met meer dan 20,85 miljoen e- en m-transacties in het voorgaande jaar. Adyen is dan ook een partnerschap aangegaan met Bancontact/Mr Cash voor een rechtstreekse koppeling,” aldus Julien Marlier, country manager van Adyen België.

Bancontact vormt zo een van de meer dan 250 verschillende betaalwijzen waar een verkoper desgewenst zijn klanten gebruik van kan mate maken. “Die keuzemogelijkheid is interessant voor verkopers die op buitenlandse klanten mikken, en deze laatsten de keuze van hun gewenste lokale betaalwijze willen bieden,” aldus Marlier, “Dat kan helpen om de verkoop af te ronden.”

Bedrijfszeker

Adyen maakt zich sterk dat geen concurrent hetzelfde totaalaanbod van diensten voor verkopers aanbiedt, met een zelfde verscheidenheid, garanties en kostenplaatje, en dat “in een ‘omni-channel’ aanpak.”

Zo kunnen verkopers desgewenst de betaalpagina’s van hun handel hosten op de eigen infrastructuur van Adyen, of hun eigen systemen koppelen via een api.

Tevens kunnen encryptiediensten worden aangeboden voor onder meer betalingen van mobiele toestellen. Adyen kan daarbij ook een eigen betaalterminal leveren, “tegen kostprijs,” aldus Marlier.

Tevens kan Adyen diensten aanbieden om het betaalproces te optimaliseren, “zodat verkopen vaker worden afgerond,” gekoppeld aan gedetailleerde informatie over het geheel van elektronische transacties bij de verkoper.

Adyen is overtuigd dat de dienstverlening ook voor kleinere bedrijven attractief geprijsd is – “geen low cost, maar fair geprijsd” – gekoppeld aan een grote bedrijfszekerheid. “We hebben in de voorbije vier à vijf jaar in het geheel geen downtimes gehad,” verwijst Marlier naar de concurrentie, “en voor onze updates om de twee à drie weken wordt het systeem nooit stil gelegd. Onze huidige infrastructuur kan nog een tot vijf maal grotere belasting aan.” Waarmee Adyen rechtstreeks concurrent Worldline op de korrel neemt en een uitdaging van formaat aan zichzelf stelt ten opzichte van zijn klanten.

Privé-bedrijf

Adyen werd opgericht in 2006, en heeft naast een hoofdkwartier in Amsterdam (waar tevens de ontwikkeling van de producten gebeurt) ook een belangrijke vestiging in San Francisco. Het bedrijf is nog in privé-bezit, en wordt na twee recente kapitaalinjecties op een marktwaarde van 2,3 miljard dollar (ca. 2 miljard euro) geschat. Het bedrijf heeft onder meer klanten als Uber, AirBnB en Dropbox aangetrokken, evenals organisaties die de ticketverkoop van grote evenementen verzorgen. Voorts mikt Adyen op een snelle ondersteuning van nieuwe betaalwijzen, zodat onder meer Apple Pay van bij de introductie werd ondersteund en “we werken aan Android Pay en Samsung Pay.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content