Chatbot voor vluchtelingen gelanceerd

21/12/17 om 12:38 - Bijgewerkt om 13:27

Legal tech start-up deJuristen en Vluchtelingenwerk Vlaanderen lanceren samen een chatbot. 'Asylumbot' moet via Facebook Messenger de vragen van vluchtelingen beantwoorden, in het Engels en in het Arabisch.

Chatbot voor vluchtelingen gelanceerd

Vluchtelingenkamp in het Maximiliaanpark (archiefbeeld) © BELGA

De chatbot, die de naam Asylumbot meekreeg, moet de nodige antwoorden geven op de vragen die zowat elke asielzoeker bij aankomst in België stelt: over opvang, juridische en medische bijstand en over de asielprocedure. De bot wil asielzoekers ook doorverwijzen naar de voor hen relevante diensten en instanties. Asielzoekers kunnen via Asylumbot bijvoorbeeld terechtkomen bij het Startpunt van Vluchtelingenwerk waar ze - naast een warme kom soep - een informatiebrochure krijgen over de asielprocedure in hun eigen taal, aangevuld met mondelinge up-to-date informatie.

De bot kan repliceren in het Engels en moet dat binnenkort ook in het Arabisch kunnen. "Onze dagelijkse werking toont aan dat de meeste asielzoekers zich in het Engels of Arabisch verstaanbaar kunnen maken", klinkt het bij Vluchtelingenwerk Vlaanderen. "De bot is zo geprogrammeerd dat hij denkt in functie van de gebruiker en dus ook vragen herkent die taalkundig niet honderd procent correct zijn."

Laagdrempelig

"We hebben er bewust voor gekozen Asylumbot beschikbaar te maken via de wijd verspreide Messenger-tool van Facebook. Met een gloednieuwe app riskeer je immers dat de gebruiker doorheen een leerproces moet. De meeste mensen op de vlucht zijn vertrouwd met Messenger en kunnen dus onmiddellijk aan de slag", vertelt Matthias Dobbelaere-Welvaert, managing partner bij deJuristen Gent.

Zijn legal tech start-up, die enkele maanden geleden een eigen chatbot ontwikkelde, wist Vluchtelingenwerk Vlaanderen te overtuigen van de meerwaarde van een extra, geautomatiseerd informatiekanaal. De juristen asielrecht van Vluchtelingenwerk leverden de nodige content. Niet veel later ontstond Asylumbot.

Waarom deJuristen, als juridisch advieskantoor met specialisatie in internetrecht en intellectuele eigendom, besliste om bij te dragen aan de ontwikkeling van een chatbot voor asielzoekers, is op het eerste zicht misschien niet helemaal duidelijk. Dobbelaere-Welvaert verklaart: "Het klopt dat wij in onze dossiers weinig of nooit in aanraking komen met het vreemdelingenrecht. Toch kunnen ook wij onze ogen niet sluiten voor de vraagstukken waar belangeloze organisaties, zoals Vluchtelingenwerk Vlaanderen, op dagelijkse basis mee geconfronteerd worden. Gebaseerd op de gedachte dat iedereen het recht heeft om geholpen te worden, willen wij mee de toegang tot cruciale informatie voor asielzoekers en vluchtelingen bevorderen."

Asielzoekers en smartphones?

Een chatbot veronderstelt per definitie dat de gebruiker over een computer of smartphone met internetverbinding beschikt. Op de vraag of Asylumbot er in zal slagen het beoogde doelpubliek te bereiken, besluiten de initiatiefnemers unaniem: "Het is duidelijk dat een smartphone een bijzonder nuttig instrument is als je op de vlucht bent. Het doet zowat alles wat je nodig hebt, behalve het voorzien van eten, drinken en een slaapplaats. Je moet geen blanke westerling zijn om een relatief goedkoop stukje technologie te bezitten."

Onze partners