Google sterkste merk in België, Proximus doet beter dan Belgacom

© Belga

Google voert – wederom – de lijst met invloedrijkste merken in België aan. Voorts staat Facebook op drie, komen Samsung en Telenet nieuw binnen in de top vijf en heeft de rebranding van Belgacom naar Proximus het merk geen windeieren gelegd.

Dat blijkt uit de studie ‘Most Influential Brands’ (MIB) van Ipsos, die online uitgevoerd werd bij 2.500 mensen in België. In totaal werden 137 merken getest. Daarnaast kadert het onderzoek in een internationale context, waarbij de studie in 21 landen plaatsvond.

De Belgische top drie – Google, Colruyt, Facebook – is dezelfde als vorig jaar. Hij wordt aangevuld door Samsung (4) en Telenet (5), die de top vijf binnenduiken ten koste van Aldi (13) en Visa (15). De top tien wordt vervolledigd door Coca-Cola, Microsoft, Apple, Ikea en YouTube.

Opvallende vaststelling: de rebranding van Belgacom naar Proximus lijkt al goed ingeburgerd te zijn en maakt van Proximus een invloedrijker merk. Het stijgt van de 25ste naar de 12de plaats. In het Franstalig gedeelte van België neemt Proximus zelfs de vijfde positie in. ‘De nieuwe merkstrategie van CEO Dominique Leroy lijkt dus aan te slaan’, klinkt het.

Andere vaststelling: de meeste merken zijn internationale. In de top 10 zijn enkel de brands Colruyt en Telenet van bij ons. De grootste stijgers in de top 20 tegenover de vorige editie zijn Studio Brussel (van 66 naar 19), Spa (van 29 naar 16), Proximus (van 25 naar 12), Coca-Cola (van 12 naar 6) en RTBF (van 20 naar 14).

Google staat trouwens in het merendeel van de 21 onderzochte landen aan de top. Internationaal gezien heeft dit merk dus de grootste invloed op ons. De andere sterkste merken op wereldschaal die ook in de top 10 voorkomen zijn (in willekeurige volgorde): Facebook, Coca-Cola, Samsung, Microsoft, Apple, Visa, YouTube, Walmart en Amazon.

Behalve in België werd het onderzoek nog uitgevoerd in de VS, Canada, Mexico, Brazilië, Argentinië, Peru, Colombia, Uruguay, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Italië, Nederland, Duitsland, Zweden, Australië, Nieuw-Zeeland, China, Taiwan, Thailand en Singapore. Samen is dat goed voor twee derde van het mondiale BNP.

(Belga/MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content