Esther Roure Vila
Esther Roure Vila
European Digital Woman of the Year & Team Lead Data Center Solution Support bij Cisco EMEAR
Opinie

09/04/15 om 18:21 - Bijgewerkt op 10/04/15 om 10:43

Kan technologie de genderkloof dichten?

'De meeste organisaties slagen er niet in vrouwen te engageren, waardoor ze de ideeën van de halve wereldbevolking missen', schrijft Esther Roure Vila, European Digital Woman of the Year.

Kan technologie de genderkloof dichten?

© iStock

Eerder deze maand werd ik door de Verenigde Naties in New York uitgenodigd voor de 59ste editie van de Commission on the Status of Women. Ik had de eer er deel te nemen aan een panelgesprek over Urban Digital Women of het belang van digitale emancipatie van vrouwen voor een positieve stedelijke transformatie. Geen klein bier in het panel: het vrouwennetwerk Metropolis, het Digital Leadership Institute en de steden Brussel en Barcelona.

Ik onthoud dat schijnbaar alle grote steden afrekenen met dezelfde problemen: mobiliteit, vergrijzing, veiligheid, armoede, enzovoort. Wat hen uniek maakt is de manier waarop ze deze problemen aanpakken. Succesvolle steden en organisaties betrekken zowel mannen als vrouwen. Zij lossen problemen doorgaans op een andere manier op, vaak is de beste oplossing het resultaat van samenwerking. Gendergelijkheid heeft een positieve impact op uiteenlopende domeinen. Toch tonen statistieken aan dat er nog heel wat werk aan de winkel is: in de stad, thuis en op de werkvloer.

Bewustzijn creëren

De Commission on the Status of Women wilde de deelnemers overtuigen van het belang van technologie in het streven naar gendergelijkheid. Sofie Peeters' documentaire Femme de la Rue, die seksisme in de Brusselse straten zichtbaar maakte, passeerde de revue. Ik was vooral onder de indruk van de stad Seoul, dat een visie ter zake heeft en onder meer een systeem voor veiligere taxi's voor vrouwen lanceerde.

De nood aan innovatie voor mobiliteit en levenskwaliteit van zowel mannen als vrouwen zorgde voor vele hackathons, start-up weekends en innovatiecentra in steden over de hele wereld. Tegelijk slagen de meeste organisaties er niet in om vrouwen te engageren, waardoor ze de ideeën van de halve wereldbevolking missen.

Gender in de media

Zo blijkt gendergelijkheid ook een uitdaging te zijn in Hollywood. Geena Davis, actrice en oprichter van het Institute on Gender in Media, vertelde op het VN-congres dat als we aan het huidige tempo de genderkloof dichten, we nog 700 jaar nodig hebben om rollen gelijkwaardig te verdelen. Een recente studie van populaire films in elf landen toonde aan dat amper 22,5 procent van de acteurs in films vrouw zijn. Van hen krijgt minder dan 15% een rol als zakenvrouw, politica, wetenschapper, technologiemedewerkster, ingenieur, wiskundige of een andere STEM.

Delen

Kan technologie de genderkloof dichten?

Dat biedt geen vruchtbare basis om jonge meisjes te overtuigen om voor STEM-studies te kiezen. Bovendien hebben vrouwen in de meeste films niet eens een relevante rol, waardoor ik me afvraag: weerspiegelen films de realiteit of is de realiteit misschien een afspiegeling van films?

Gemiste kans

Bloomberg TV streeft naar gendergelijkheid en claimt dat het tv-station er voordeel uit haalt. Toch is de algemene conclusie over de positie van de vrouw dat we vergeleken met twintig jaar geleden amper een stap vooruit hebben gezet. Natuurlijk zijn er intussen beleidsveranderingen. Jammer genoeg kregen maar weinig maatregelen een vervolg.

Ik ben van mening dat we een enorme kans gemist hebben in het gebruik van technologie om de kloof te dichten. Slechts 9 van de 192 voordrachten en workshops van de Commission on the Status of Women gingen over technologie. De helft ervan kaartte online geweld aan. Ik mis een maatschappelijke discussie over technologie en hoe die de positie van de vrouw kan versterken.

Technologie maakt niet alleen flexibel werken mogelijk om zo de balans tussen werk en privé te verbeteren, het is evengoed een belangrijke bron van innovatie voor start-ups. In Groot-Brittannië werd Alexanda Depledge verkozen tot Ondernemer van het jaar voor haar werk bij Hassle.com, een website die kopers en verkopers van thuisdiensten samenbrengt. In 2014 haalde ze daarvoor een investering van 6 miljoen dollar binnen. Alex zou een voorbeeld voor alle vrouwen moeten zijn.

Gendergelijkheid is een complex onderwerp en elk land geeft het een andere nuance, dat is zo. Maar we kunnen niet voldoende hameren op het belang ervan. Om de verandering te versnellen, moeten vrouwen een veel actievere rol spelen. Laten we niet wachten op initiatieven van de overheid of van sectororganisaties. Bestaat er in uw organisatie al een wo-men netwerk dat naar gendergelijkheid streeft?

Esther Roure Vila

European Digital Woman of the Year & Team Lead Data Center Solution Support bij Cisco EMEAR

Lees meer over:

Onze partners