Klanten van Belfius en ING hebben geen kaartlezer meer nodig

09/10/17 om 16:38 - Bijgewerkt op 10/10/17 om 12:28

Klanten van Belfius kunnen nu de Itsme-app gebruiken als alternatief voor hun kaartlezer. Eerder integreerde ook ING de nieuwe mogelijk om je te identificeren in haar home banking.

Klanten van Belfius en ING hebben geen kaartlezer meer nodig

Itsme © .

Eind mei lanceerde een consortium van de drie grote mobiele providers, vier grootbanken en de federale overheid een app waarmee Belgen zich digitaal kunnen identificeren. Itsme moest een einde maken aan de hele rist wachtwoorden, gebruikersnamen, tokens of kaartlezers om op verschillende diensten in te loggen.

Bij de lancering kon evenwel niemand gebruik maken van de dienst, want de twee mogelijke registratiemethodes (via eID en via kaartlezer) werden toen nog niet ondersteund. Op dit moment kan je wel registreren via eID en, nu Belfius en ING de dienst hebben geïntegreerd in hun home banking, ook via kaartlezer.

Hierdoor koppel je de app eenmalig aan je identiteit. Vanaf dan volstaat een vijfcijferige pincode (of TouchID) om in te loggen bij iedere dienst die Itsme ondersteunt. Samen met je smartphone en je simkaart bevestigt deze je identiteit.

De nieuwe identifcatiemethode lijkt vooral handig voor wie wil bankieren op pc en z'n smartphone bij de hand heeft. Wie overschrijvingen doet met de app van Belfius of ING had daar sowieso al geen kaartlezer voor nodig.

Naar verwachting zullen de twee andere betrokken grootbanken, BNP Paribas Fortis (inclusief Fintro en Hello Bank) en KBC, snel volgen. Proximus mikte deze zomer op een lancering van Itsme, maar heeft die uitgesteld.

Correctie (10 oktober): in tegenstelling tot in een eerdere versie vermeld, wordt de eID-functionaliteit op dit moment wel al ondersteund. Dit werd aangepast in het artikel.

Onze partners