NMBS moet eigen data delen met ontwikkelaars
De kans is groot dat de NMBS en Infrabel in hun nieuwe beheersovereenkomst expliciet meegaan met open data nu het parlement een resolutie stemt.
Het gaat bijvoorbeeld om de databank met real time informatie over de dienstregeling en de bijhorende vertragingen. Door die (gratis of tegen een kleine vergoeding) open te stellen voor ontwikkelaars, kunnen die laatste zelf apps en andere toepassingen bouwen met live info over het treinverkeer.
Gisteren heeft het parlement hierover een resolutie gestemd die meerderheid tegen oppositie werd aangenomen. De tekst vraagt aan de federale regering om in de beheerscontracten van de NMBS en Infrabel aandacht te besteden aan open data.
De resolutie zelf is afkomstig van CD&V’er Jef Van den Bergh, die zijn oproep eerder al lanceerde op de website van Knack. maar binnen de huidige regering gaan al langer stemmen op om meer werk te maken van open data. Zo noemde minister voor Digitale Agenda De Croo recent de NMBS als expliciet voorbeeld om open data toe te passen. Ook N-VA’er Peter Dedecker vraagt al jaren voor een model waarbij iedereen makkelijk aan de slag kan met de publieke data van de NMBS en Infrabel.
5 jaar
Als de NMBS het gebruik van open data gaat stimuleren dan is dat een hele ommekeer ten opzichte van vijf jaar geleden. In 2010 wou de NMBS de online routeplanner iRail nog offline halen met het argument dat het spoorbedrijf de rechten op die gegevens had. Al ging het telkens om publiek beschikbare gegevens die werden verwerkt in de app.
De situatie leidde toen onder meer tot een parlementaire discussie waarbij toenmalig minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte stelde dat het openstellen van API’s om betere toegang te krijgen geen taak was van de NMBS en dat dit ook niet in het beheerscontract stond. Dat zal binnenkort dus veranderen.
Update 18u: De NMBS laat weten dat het dit jaar nog de dienstregeling zal openstellen voor anderen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier