Overheid lanceert cynische 2.0-campagne tegen roekeloos rijgedrag

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Vlaams Minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt lanceert een cynische 2.0 internetcampagne waarbij jongeren een testament kunnen aanmaken voor de roekeloze chauffeurs uit hun vriendenkring.

Vlaams Minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt lanceert een cynische 2.0 internetcampagne waarbij jongeren een testament kunnen aanmaken voor de roekeloze chauffeurs uit hun vriendenkring.

Een testament aanmaken voor een roekeloze chauffeur gebeurt via de website [hettestamentvan.be]. Bezoekers duiden er aan waar de ‘roekeloze vriend’ vaak in de fout gaat (rijden onder invloed, rijden zonder veiligheidsgordel, te snel rijden, …), en kunnen er meteen aan toevoegen wat ze van de chauffeur willen erven.

Het gepersonaliseerde testament is toegankelijk op een aparte webpagina, waarvan de link naar de chauffeur in kwestie wordt gestuurd. De maker van het testament heeft de mogelijkheid om zijn werkstuk ook naar gezamenlijke vrienden door te sturen. Op die manier kunnen ook zij het testament verder aanvullen.

Kathleen Van Brempt hoopt met deze campagne niet te betuttelend over te komen. “De invloed van vrienden is ontelbaar keer groter dan die van autoritaire organen zoals de Vlaamse overheid”, zegt ze in een persbericht. “Maar iemand wijzen op zijn of haar rijgedrag is alles behalve evident. Deze campagne biedt een perfecte oplossing. Niet wij, maar de vrienden van de chauffeur zelf laten merken dat er iets moet veranderen.”

Om geloofwaardig voor de dag te komen, wordt er volop gebruik gemaakt van jongerenmedia. “Als belangrijkste kanaal is er natuurlijk het internet, maar daarnaast staan ook Facebook en Netlog centraal”, vertelt woordvoerder van Minster van Brempt Steve D’Hulster. “Via één klik ga je naar je Facebookpagina, en kunnen je vrienden zien aan je status dat je zojuist een testament hebt aangemaakt op hettestamentvan.be.”

Tenslotte is er ook het internetfilmpje, een hilarische parodie op programma’s als ‘Zware Voet’ en ‘Wegmisbruikers’ met in de hoofdrollen Tom Waes en Koen Van Impe. Bedoeling is dat deze viral een eigen leven gaat leiden op jongerenfora, blogs en sites als ZatteVrienden en YouTube. De campagne komt van Boondoggle uit Leuven, het bureau dat recent ook al tekende voor Baby-olifant.be, de site van de Zoo van Antwerpen waarop de geboorte van een jonge olifant gevolgd kan worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content