Tesla: 'We worden onderbetaald omdat onze batterijen te snel opladen'

23/03/18 om 12:17 - Bijgewerkt om 12:17

Tesla helpt Australië om het stroomprobleem in het zuiden van het land aan te pakken. Het bedrijf stelt nu dat het onderbetaald wordt voor de hulp.

Tesla: 'We worden onderbetaald omdat onze batterijen te snel opladen'

© REUTERS

In Zuid-Australië heerste er een nijpend stroomtekort. Verschillende energiebedrijven, waaronder ook Tesla, zijn vorig jaar op de noodkreet van de Australische energiebeheerder AEMO ingegaan om het probleem te verhelpen. Tesla bouwde toen de grootste lithium-ion-batterij te wereld.

Het resultaat is een batterijopstelling die 100MWh aan stroom kan opslaan. Tesla CEO Elon Musk beloofde het gevaarte neer te zetten volgens een strakke deadline van 100 dagen, en met succes. Ondertussen werd de batterij verbonden met een windmolenpark dat beheerd wordt door het Franse bedrijf Neoen.

'30 tot 40 procent niet uitbetaald'

Die opstelling levert ondertussen stroom aan 30.000 Australische gezinnen, en bovendien heeft de oplossing de lokale energiemarkt geld bespaard door de stroomprijzen te drukken. Al zegt Tesla nu dat het zelf te weinig in ruil krijgt voor de opgeslagen stroom.

Het systeem van de AEMO dat de vergoedingen bepaald die uitbetaald worden aan energieleveranciers, zou niet aangepast zijn aan de batterijopstelling. "Tesla schat dat 30 tot 40 procent van de stroom die de Hornsdale reservebatterij opslaat, niet wordt uitbetaald. Dat komt omdat de technische specificaties van de AEMO bedoeld zijn voor generatoren die werken met fossiele brandstoffen", zegt Tesla aan de krant Sindey Morning Herald.

Verouderde meetinstrumenten

De batterijen van Tesla in combinatie met het windmolenpark, slaan op een te korte tijd stroom op, zodat de meetinstrumenten van de Australische energiebeheerder een deel van de gegenereerde stroom niet registreren.

Volgens Tesla zijn de meetmethodes van het AEMO beperkt tot responstijden van zes seconden, één minuut en vijf minuten. Het probleem is dat de batterijen responstijden van 200 milliseconden opleveren, waardoor alle energietoevoer tussen 200 milliseconden en zes seconden niet geregistreerd wordt.

Tesla heeft nog geen schatting gedeeld van het geld dat het misloopt door die beperking. De AEMO heeft nog niet gereageerd op de uitspraken.

Onze partners