Waarom 'Facebook at Work' geen LinkedIn-concurrent zal worden

16/01/15 om 16:50 - Bijgewerkt om 16:50

Met de lancering van Facebook at Work wil het sociale netwerk van Mark Zuckerberg de bedrijfswereld veroveren. Velen beschouwen het als een concurrent van LinkedIn of Viadeo. Toch zou Facebook andere doelstellingen hebben.

Waarom 'Facebook at Work' geen LinkedIn-concurrent zal worden

© Reuters

Het is officieel: het bedrijf van Mark Zuckerberg ontwikkelt naast het traditionele Facebook ook een professioneel sociaal netwerk. De sociale mediagigant is bij verschillende bedrijven met een test begonnen van zijn Facebook at work.

Vele media zien daarin een nieuwe concurrent voor LinkedIn en Viadeo. Momenteel is het moeilijk in te schatten welke weg Facebook at Work zal inslaan, maar wij zien deze zakelijke sociale netwerksite eerder als een concurrent van Yammer.

Wat Facebook zou moeten trotseren

De kans is groot dat het model waar Mark Zuckerberg aan denkt, verschilt van zijn rivaal LinkedIn. Een frontale aanval op die laatste is immers gedoemd om te mislukken, want zonder de grote krantenkoppen te halen, heeft Linkedln kunnen tonen dat het uit een bepaald aantal diensten geld kan halen en niet enkel afhangt van reclame.

Zo biedt Linkedln een gratis account met enkele basisdiensten, maar kan elke gebruiker ook een 'premiumdienst' onderschrijven, waarmee hij berichten kan versturen, kan zien wie zijn profiel bekijkt, hoe zijn contactpersoon hem gevonden heeft, enzovoort. Hoewel het aantal premium-gebruikers slechts een fractie van de 332 miljoen gebruikers bedraagt, blijft dat aantal maar stijgen en groeit het proportioneel sneller dan het aantal inschrijvingen.

Bijgevolg is LinkedIn erin geslaagd firma's en headhunters aan te trekken door hen databanken van CV's te verkopen en hen een service op maat te bieden: vacatures publiceren, gebruikers contacteren, doorgedreven zoekcriteria hanteren, een alarmbericht krijgen als de profielen aan bepaalde criteria beantwoorden... Die inkomsten zijn uiteraard veel interessanter dan enkele advertenties op het scherm van de gebruiker.

Deze diensten, die meer dan 50% van zijn omzet bedragen, bieden LinkedIn op middellange termijn een zekere zichtbaarheid op zijn inkomsten, des te meer omdat volgens Forbes elke klant eens hij gerekruteerd is geen onderhoudskosten voor LinkedIn meer met zich meebrengt. Bovendien slaagt LinkedIn er jaar na jaar in 95% van de grote bedrijven als klant te behouden.

Op het terrein van Yammer

Daarom zal Facebook at Work iets anders moeten voorstellen. De kans is groot dat het bedrijf van Zuckerberg probeert binnen te dringen in bedrijven door hen een interne communicatietool te bieden. Tenslotte kan die Facebook at Work een aanpassing zijn van interne communicatietools. Door efficiënte tools om documenten te delen, communicatietools en functies als 'intranet', kan de sociale gigant beantwoorden aan de behoeftes van onze bedrijven.

Voor Patrick Rusby, research analyst bij Analysys Mason, heeft Facebook at Work potentieel. "Meer en meer bedrijven gebruiken technologieën die hun bedienden al buiten het kantoor hanteren, zoals dat het geval was met smartphones. "Maar daarvoor zal Facebook ook een e-mailoplossing of toch alleszins bestaande mails moeten opnemen als het serieus wil genomen worden in de professionele wereld".

Wat het model betreft, ziet Patrick Rusby mogelijkheden om diensten door bedrijven te laten betalen. Die laatste zullen uiteraard geen reclame aanvaarden, waardoor Facebook dus een nieuwe bron van inkomsten in zicht heeft en zoals LinkedIn een nieuwe pijler van zijn activiteit zal kunnen ontwikkelen. De kans is echter groot dat gebruikers Facebook at Work zullen hanteren om intern te communiceren, terwijl ze LinkedIn zullen behouden om hun contacten te onderhouden of een nieuwe job te vinden.

Want er rijst een grote vraag waarop Mark Zuckerberg een antwoord zal moeten vinden: zullen de bedrijven de kat 'Facebook' op het spek binden?

(Trends-Tendances/CC)

Onze partners