We surfen massaal tijdens het tv-kijken

16/12/14 om 09:01 - Bijgewerkt om 09:40

Bron: Datanews

Lineair tv-kijken is nog lang niet dood. Wel integendeel, de opkomst van sociale media stimuleert opnieuw het 'live' tv-kijken.

We surfen massaal tijdens het tv-kijken

. © BELGA

De tijd dat in de typische Vlaamse huiskamer één televisiescherm en één computerscherm te vinden was, is definitief voorbij. Drie schermen is de nieuwe norm, zo blijkt uit de jongste Digimeter-studie van het onderzoekscentrum iMinds. 77% van de 2.000 ondervraagde Vlamingen heeft minstens drie schermen in huis. 21 procent beschikt zelfs over vijf schermen (tv, laptop, desktop, tablet en smartphone). Tablets en smartphones zijn nog steeds aan een gestage opmars bezig. Via die schermen kan je mits een app à la Yelo TV (Telenet) of TV Overal (Belgacom) naar televisie kijken. Ook 'over the top' content (Netflix, YouTube, ...) kan je vlot consumeren via die devices.

Maar het aantal toegenomen schermen heeft ook een impact op de manier waarop we tv-kijken via het traditionele televisiescherm. Tablets, laptops of smartphones doen dan dienst als tweede scherm. Ongeveer 70 procent van de ondervraagden gebruikt internet tijdens het tv-kijken. Dat is 16 procent meer dan in 2013. "Maar het grote verschil met de vorige jaren is dat we niet surfen ter afleiding van de televisie, maar ter aanvulling van wat we op televisie te zien krijgen", stelt professor Lieven De Marez die de Digimeter-studie leidt. Meer dan 57 procent gebruikt een tweede of zelfs derde scherm voor iets wat gerelateerd is met het tv-programma dat wordt uitgezonden. Bijvoorbeeld om even de website rond het programma op te snorren, of om zijn mening te spuien op een kanaal als Twitter. De microblogsite Twitter meldde pas nog dat de top-10 tien van 'trending' hashtags in België allemaal refereren naar televisieprogramma's die het afgelopen jaar werden uitgezonden, aangevoerd door #thuisopeen, #tvvv, en #familie.

Sociale media voeden tv

Die discussies op sociale media lijken live tv-kijken opnieuw een boost te kunnen geven. "De strategie van de Vlaamse tv-zenders rond multiscreen-gezinnen begint te lonen", meent De Marez. Meer dan 30 procent zegt dat discussies op sociale media hen er toe aanzet om een bepaald tv-programma live te bekijken. En dat gebeurt voor een groot deel nog steeds op het traditionele tv-scherm: 78 procent van de Vlamingen kijkt dagelijks tv op dat televisiescherm. Aan de andere kant neemt het kijken naar video's en tv-programma's op een computer, tablet of smartphone óok toe. "Het lijkt er dus sterk op dat we met z'n allen veel meer media consumeren dan vroeger", besluit De Marez.

Wat de impact van de komst van een speler als Netflix is, kunnen we uit deze studie nog niet afleiden. Het onderzoek werd immers uitgevoerd vóór Netflix zijn virtuele deuren opende in ons land.

Wie meer wil lezen over deze studie, kan terecht op www.iminds.be/digimeter.

Lees meer over:

Onze partners