Interview: AVM maakt zich op voor Belgische modemmarkt
Vanaf 1 november mag je in België zelf kiezen welke modem je gebruikt, ongeacht wat je internetprovider aanbiedt. Het Duitse AVM zit al jaren in die markt en ziet na lang wachten kansen voor de Belgische markt.
Data News spreekt met Eric Van Uden en Dirk Hartel, respectievelijk manager international portfolio development en hoofd international product management bij AVM. Aanleiding is de vrije modemkeuze in België. Die zit er al enkele jaren aan te komen, maar gaat na wat juridische obstakels echt van start op 1 november.
Niet alle operatoren waren even blij met vrije modemkeuze. Zijn de relaties met sommige operatoren intussen beter?
ERIC VAN UDEN: We zien op de Belgische markt nu exact dezelfde stappen die we ook in Duitsland en Nederland zagen. Sommige providers begrijpen nu dat die vrije modemkeuze er is. Ze nemen contact op met ons om te kijken hoe ze onze toestellen zo vlot mogelijk in hun omgeving kunnen opnemen.
Andere providers pakken het iets anders aan en wachten tot de laatste dag om hun specificaties publiek te maken.
DIRK HARTEL: Elke operator heeft intussen wel de focus om het allemaal zo vlot mogelijk te laten werken. Zelfs de spelers die naar de rechtbank zijn getrokken om de vrije modemkeuze tegen te houden. Er is niemand die nu volop op de rem staat.
Dus als ik vanaf november een modem koop van jullie, dan zou die naadloos moeten werken bij Proximus, bij Telenet of een andere provider?
VAN UDEN: Daar mikken we op.
HARTEL: Met veel spelers werken we al jaren samen en is dat sowieso geen probleem. Maar ook met anderen zijn we intussen het lab ingedoken en de samenwerking is positief. Het zou dus vlot moeten lopen vanaf de start. Natuurlijk is dat altijd onder voorbehoud. Er gaat altijd finetuning nodig zijn en er kunnen wat onvoorziene obstakels opduiken. Maar iedereen trekt nu mee aan de kar.
VAN UDEN: Het is voor iedereen een leercurve. Toen de Nederlandse markt open ging, zijn er ook een aantal providers gaan praten met hun Duitse collega’s, waar modemkeuze al langer mogelijk was. We weten dat Belgische providers dat nu ook hebben gedaan met hun Nederlandse of Duitse tegenhangers. Gelukkig krijgen ze dan te horen dat ze zich niet te veel zorgen moeten maken.
HARTEL: Uiteindelijk wil iedereen hetzelfde, tevreden klanten. Of je klant nu apparatuur van Proximus, van Telenet, van Orange of van AVM heeft, het zou moeten werken.
Wat verwachten jullie financieel van de vrije modemkeuze voor AVM? Zijn dat plots dubbele verkoopcijfers?
VAN UDEN: Je mikt er natuurlijk op om honderd procent van die markt (van mensen die een eigen modem kopen). Maar de hamvraag is hoe groot die markt gaat zijn, dat weten we zelf niet. Gelukkig produceren we toestellen voor heel Europa. Er zijn geen speciale versies voor België.
HARTEL: Veel hangt af van hun motivatie. Sommige mensen zijn perfect gelukkig met het toestel van hun operator. Anderen missen bepaalde functies of ondersteuning voor specifieke zaken en zij hadden tot nu toe geen keuze. Dat is ons eerste type klant: ze komen iets kopen omdat ze niet tevreden zijn.
De Fritz!Box 7490, die we op CeBIT 2013 hebben voorgesteld, daarvan is twee derde van de verkochte toestellen vandaag nog actief.
En waarom komen ze naar jullie?
HARTEL: Meestal omdat ze niet willen wat hen standaard wordt aangeboden. Ook hopen we ook dat onze aanwezigheid en brand awareness intussen groot genoeg is dat mensen ook voor ons kiezen omdat ze ons kennen. We proberen hen ook te overtuigen met interessante toestellen. Eerder dit jaar hebben we een docsis (kabel) modem uitgebracht, de Fritz!Box 6670, dat is een van de weinige kabelmodems met Wifi 7 bijvoorbeeld.
Op de lange termijn zal veel afhangen van hoe de operatoren werken. Sommigen zullen een gratis modem blijven meegeven zonder financieel verschil. Als die mensen tevreden zijn, dan zullen ze niet snel overstappen.
Zou het makkelijker zijn voor jullie als operatoren hun abonnement goedkoper maken wanneer je een eigen modem neemt?
HARTEL: Dat is zo’n voorbeeld en sommige spelers doen het zo in Duitsland. Ze weten dat sommige klanten altijd een eigen toestel zullen kopen. Ze geven hen 2-3 euro per maand korting, maar je moet ze ook geen ondersteuning geven. Is er een probleem met hun internetverbinding of telefonie, dan bellen ze naar AVM in plaats van naar hun operator. Dus als operator kan je ook besparen op het voorzien, beheren en ondersteunen van je eigen modems.
Hoe lang doen klanten doorgaans met een toestel? Upgraden voor Wifi 7 is leuk, maar de meesten gaan niet bij elke nieuwe standaard 200-300 euro uitgeven.
HARTEL: Dat hangt volledig af van de klant en nieuwe functies zijn wel de belangrijkste reden om een toestel te vervangen.
De modem zelf kan jaren meegaan. We hebben een uitstekend trackrecord voor ondersteuning. De Fritz!Box 7490, die we op CeBIT 2013 hebben voorgesteld en tien jaar lang werd verkocht, daarvan is twee derde van de verkochte toestellen vandaag nog actief.
Voor software-updates met nieuwe functies mag je rekenen op vijf tot zeven jaar, maar nadien blijven we ook nog jaren security-updates brengen. Als er echt ernstige issues opduiken proberen we zo veel mogelijk toestellen te patchen en dan is een security-update voor een toestel van vijftien jaar oud niet zo abnormaal. We geloven sterk dat we een meerwaarde moeten creëren met onze toestellen. Daarom dat we niet focussen op heel goedkope toestellen. We produceren in Europa, we ontwikkelen in Duitsland, dat is niet goedkoop dus moeten we ook zien dat je waar krijgt voor je geld en daaronder vallen langdurige support en betrouwbare toestellen.
Wanneer stoppen jullie met security-updates?
HARTEL: Wanneer het technisch niet meer mogelijk is. Maar die toestellen draaien op onze eigen softwarestack, we hebben de broncode, we hebben de mensen in dienst die ze ooit geschreven hebben. Dus als daar problemen opduiken, wat gelukkig zelden is, dan kunnen die mensen de code bekijken en een oplossing voorzien. En zo kan je tien jaar na datum nog steeds updates uitbrengen.
AVM is al lang actief in België, maar gaan jullie actief promotie voeren om mensen een nieuwe modem te laten kopen?
VAN UDEN: We hebben een nieuwe collega die de retailactiviteiten voor de Belgische markt zal opnemen. We gaan een paar campagnes voeren om mensen uit te leggen dat ze de keuze hebben en wat Fritz!Box is en doet.
Hoe zou je de klant omschrijven waar jullie in België op mikken?
VAN UDEN: De klant waar we in heel Europa op mikken zijn mensen die niet tevreden zijn met wat ze van hun internetprovider krijgen, bijvoorbeeld een toestel met oudere wifi-standaarden. Maar ook mensen die meer functionaliteit willen dan een modem of een router, bijvoorbeeld rond smart home mogelijkheden.
Toestellen draaien op onze eigen softwarestack, we hebben de mensen in dienst die ze ooit geschreven hebben. Dus als daar problemen opduiken, dan kunnen die mensen de code bekijken en een oplossing voorzien.
HARTEL: We bouwen soms meerdere producten die we in één toestel combineren. In ons hart zijn we ingenieurs, we spelen graag met dingen. We bouwen iets met een Raspberry Pi en dan zetten we dat over naar een Fritz!Box. We mikken op de klant die graag alles wil proberen en daar ook graag mee speelt.
Die klant is vaak ook de persoon waar vrienden en familie aan vragen wat ze moeten kopen. Voor hen moet het net heel simpel zijn. Wie er mee wil spelen kan dat, maar wil je dat niet doen, dan werkt het ook gewoon eenvoudig, dat is de essentie van een Fitz!Box!.
Kijken jullie ook naar het segment daar net boven? De ‘prosumer’ die iets technischer is en bijvoorbeeld ook een VLAN wil voor bepaalde toestellen of gebruikers.
HARTEL: Je probeert altijd een balans te vinden daarin. Je wil graag extra functies aanbieden, maar tegelijk wil je als product ook beheersbaar blijven voor zo veel mogelijk klanten.
Gescheiden LAN-netwerken zijn perfect logisch voor een bank of andere bedrijven. Zal dat thuis werken? Waarschijnlijk wel. Maar hebben mensen dat absoluut thuis nodig? Waarschijnlijk niet.
We hebben wel de optie om een gastennetwerk op te zetten. Vervolgens vonden we het nuttig om dat gastennetwerk ook te gebruiken op specifieke ethernetpoorten, zodat je daar twee volledig gescheiden netwerken hebt. Maar voor VLAN zijn we van mening dat dat te complex is voor de meeste gebruikers, ook omdat ze bepaalde dingen kunnen scheiden via het gastennetwerk.
Die balans moeten we altijd vinden en dat betekent dat sommige prosumer functies er niet zullen zijn, maar nog steeds veel extra mogelijkheden voor wie net iets meer wil van een toestel. Wij kiezen om sommige use cases te ondersteunen, maar we gaan nooit alles kunnen ondersteunen dus we kiezen voor wat het meest logisch lijkt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier