BEExpert, makelaar in it-profielen

Xirago pakt uit met een aanbod dat “transparanter en interessanter is dan bodyshopping voor alle betrokken partijen”. De nieuwe formule, BEExpert gedoopt, laat zich omschrijven als ‘bemiddeling in it-personeel’.

Bodyshopping is een bloeiende business in de it-sector. Maar heeft de praktijk heel wat nadelen, menen Jean-Pierre de Jamblinne en Francis Vantieghem die dit wereldje goed kennen. De Jamblinne heeft lange tijd zelf een it-dienstenbedrijf geleid, Vantieghem heeft het klappen van de zweep geleerd bij Harvey Nash. In 2004 richtten ze samen het it-dienstenbedrijf Xirago op. Dat heeft een tool voor het beheer van it-middelen uitgewerkt die functies aanreikt om de kwaliteit, de motivatie en het geschikte profiel te controleren van de informatici die worden uitgestuurd naar een klant.Personeelsdetachering heeft heel wat zwakke punten: een gebrek aan transparantie (zowel van de sector zelf als in de relaties tussen de spelers), een groot aantal tussenpersonen (soms tot vier verschillende niveaus), een gebrek aan follow-up van de gedetacheerde personen, plus de kostprijs van de operatie zelf (het bodyshoppingbedrijf neemt aanzienlijke marges en zet tegelijk de gedetacheerde informatici onder druk, met het risico op demotivatie) en de soms twijfelachtige kwaliteit van de database met kandidaten (als er een it-tool bestaat).Die overwegingen hebben de oprichters van Xirago ertoe aangezet een paar maanden geleden van start te gaan met BEExpert, met Geert Joost als verantwoordelijke. Het principe is eenvoudig: “Wij treden op als makelaar in it-middelen. We zijn geen selectiebureau of headhunter, maar brengen klanten en freelancers bij elkaar”, legt Vantieghem uit. Hij benadrukt de vele voordelen die BEExpert biedt voor zowel de klant als de informatici. De transparantie is groter omdat BEExpert zich ertoe beperkt vraag en aanbod met elkaar in contact te brengen, waarna opdrachtgever en -nemer rechtstreeks met elkaar onderhandelen. Voor deze rol van bemiddelaar neemt BEExpert “een commissieloon en geen marge.” De klant kent deze commissie op het ogenblik van de deal en kan hiervoor dus een budget voorzien. “Wij zijn op die manier 40 tot 60 procent goedkoper dan de markt”, stelt Jean-Pierre de Jamblinne. De informatici zelf krijgen een hogere vergoeding (de schakel van de tussenpersoon is eruit) en zijn dus beter gemotiveerd om hun opdracht voort te zetten (risico op ontslag is minder groot).De klant heeft ook een betere controle op de informatici die worden uitgestuurd (minder tussenpersonen, geen autoriteitsniveaus). Bovendien kan hij zo nodig een beroep doen op de andere diensten van Xirago voor de follow-up van competenties, selectie, loopbaanbeheer, enz.NetwerkDe kracht van BEExpert ligt vooral in zijn kennisnetwerk. “Wij werken alleen met kandidaten die we kennen. Die kandidaten zitten ofwel in onze databank van meerdere duizenden kandidaten, ofwel maken ze deel uit van kleine gespecialiseerde structuren van 30 à 40 personen die bereid zijn sommige van hun medewerkers te detacheren”, aldus nog Francis Vantieghem.Sinds de lancering een paar maanden geleden zou al een tiental bedrijven op het aanbod van BEExpert zijn ingegaan, en dat zonder de minste commerciële structuur. “Wij doen geen huis-aan-huisverkoop. Verkopers zijn niet nodig.”En het aanbod breidt zich want BEExpert heeft bij een klant al een ‘resourcer’ geïnstalleerd die voor deze klant de gedetacheerde it-middelen beheert. “We zijn geen rekruteringsagentschap of uitzendkantoor, maar een beurs waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten”, onderstreept Jean-Pierre de Jamblinne nogmaals.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content