Belgische bedrijven laten gsm’s en desktops vallen

Pieterjan Van Leemputten

Grote en middelgrote bedrijven nemen verder afscheid van de klassieke gsm en de desktopcomputer. Tegelijk verovert BYOD zijn plaats op de werkvloer.

Grote en middelgrote bedrijven nemen verder afscheid van de klassieke gsm en de desktopcomputer. Tegelijk verovert BYOD zijn plaats op de werkvloer.

In december had nog 57,2 procent van de bedrijven met meer dan 200 mensen een laptop. Tegen eind dit jaar zal dat oplopen naar 62 procent. Daar tegenover staat dat 31,1 procent van de bedrijven dan nog desktops gebruikt waar dat in december nog 36,9 procent was. Los van laptops en desktops verwachten de respondenten ook een stijging voor thin, clients van 10,6 naar 12,7 procent.

De cijfers zijn afkomstig van telecomgebruikersgroep Beltug dat een rondvraag deed bij tweehonderd Belgische bedrijven met meer dan tweehonderd werknemers. Uit de studie viel gisteren al op dat de Belgische telecommarkt wordt gedomineerd door Belgacom, maar de rondvraag brengt ook een aantal actuele inzichten over telecom in het bedrijfsleven naar voren.

Gelijk met de desktopdaling geven de respondenten aan dat minder bedrijven tegen eind dit jaar nog een gewone gsm zullen gebruiken (van 22,5 eind vorig jaar naar 15,9 procent). De keuze voor smartphones stijgt dan weer van 44,8 tot 53,4 procent.

Opmerkelijk is dat Beltug verwacht dat de evolutie van gsm naar smartphone sneller zal gaan dan respondenten aangeven. Dit omdat fabrikanten opnieuw meer aandacht hebben voor zakelijke klanten. Bovendien merkt de organisatie een trend waarbij toestellen om het anderhalf jaar worden vervangen waar dit vroeger pas na drie jaar was.

Bring Your Own DeviceEind 2013 bracht 18 procent van de werknemers een eigen smartphone mee naar het werk. Eind dit jaar zal dat oplopen tot een kwart. Voor tablets neemt dat cijfer in mindere mate toe: van 11 naar 18 procent.

BYOD lijkt zich daarmee te nestelen in het bedrijfsleven. Al loopt de aanpak uiteen per bedrijf. Sommige ondernemingen laten alles toe, maar zonder ondersteuning. Anderen laten bepaalde toestellen toe zo lang zaken als de agenda en e-mail worden ondersteund. Anderen selecteren dan weer op bepaalde groepen werknemers voor bepaalde toepassingen.

Ook rond kosten is het vooralsnog zoeken naar een evenwicht waarbij sommige werkgevers het privétoestel betalen. Anderen beperken zich dan weer tot de zakelijke kosten. Beltug waarschuwt er wel voor dat de BYOD-trend kan leiden tot discussie over softwarelicenties.

BlackBerry groter dan Windows PhoneDe rondvraag bekeek ook welke besturingsystemen het populairst zijn bij middelgrote en grote bedrijven. Daar kiest 24,3 procent voor iOS en 21,7 procent voor Android. Opvallend is dat BlackBerry met 14 procent nog net iets groter is dan Windows Phone (12,6 procent). Volgens Beltug daalt de populariteit van BlackBerry ook op de zakelijke markt, maar blijft het merk wel een trouwe groep gebruikers hebben. Op de tabletmarkt beschikt 25,5 procent over een iPad en kan Android maar 9,7 procent van de gebruikers bekoren. Hier haalt Windows 4,9 procent en BlackBerry OS 0,9 procent.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content