Belgische ict-managers naar de Andes

Op 12 januari trekken negentien Belgische managers en kaderleden uit de ict-branche naar Ecuador om er de twee hoogste vulkaanpieken uit het Andes-gebergte te beklimmen: de Cotopaxi (5897 meter) en de Chimborazo (6310 meter). De hele expeditie duurt twaalf dagen en het budget bedraagt 100.000 euro, bijeengebracht door een 14-tal sponsors.

Op 12 januari trekken negentien Belgische managers en kaderleden uit de ict-branche naar Ecuador om er de twee hoogste vulkaanpieken uit het Andes-gebergte te beklimmen: de Cotopaxi (5897 meter) en de Chimborazo (6310 meter). De hele expeditie duurt twaalf dagen en het budget bedraagt 100.000 euro, bijeengebracht door een 14-tal sponsors.

“Ict-managers hebben bij velen het imago nogal saai te zijn”, merkt coördinator Wim Bosmans op, zelf kaderlid bij het Woluwse informaticabedrijf ARHS. “We zouden de hele tijd voor ons computerscherm doorbrengen en weinig dynamiek uitstralen. Met dit initiatief bewijzen we al een paar jaar het tegendeel. Het brengt de nodige animo in de sector.”

De expeditie is een uitdaging. Het hooggebergte is voor het merendeel van deze kaderleden een absolute onbekende. Pas in juni 2007 is de selectie op gang getrokken. Er waren naar schatting een honderdtal kandidaten. Daaruit werden zestien mannen en drie vrouwen geselecteerd. In het najaar volgde een intensief trainingsprogramma, zowel gericht op de fysieke conditie als de mentale weerbaarheid. In december werden er twee stapweekends in de Ardennen georganiseerd: een voettocht van 25 kilometer langs de rivier de Helle in de Hoge Venen en een klimtocht van 30 kilometer tussen Bouillon en Vresse. Daar werd overnacht in tenten bij vriestemperatuur. Deze tochten boden de gelegenheid om de persoonlijke uitrusting grondig uit te testen.

De Cotopaxi, op ongeveer 75 kilometer ten zuiden van de Ecuadoriaanse hoofstad Quito, is een van de hoogste nog actieve vulkanen ter wereld. Er is ook een gletsjer aan de berg verbonden, op een hoogte van ongeveer 5000 meter. Dit laatste is een zeldzaamheid in het Evenaarsgebied. De andere vulkaan, de Chimborazo, kent al eeuwen geen erupties meer. De berg is wel vierhonderd meter hoger. Beide beklimmingen zijn fysiek zwaar, maar niet technisch. Beyond Limits, organisator van de expeditie, is hiermee niet aan zijn proefstuk toe. In februari 2006 werd al de Kilimanjaro bedwongen en in maart 2007 was er een expeditie naar het Himalayagebergte in Nepal. “We merken dat de interesse van ict-bedrijven voor dit soort projecten toeneemt. Zo staat er voor 2009 al een expeditie naar Alaska op de kalender en we krijgen daar de meest uiteenlopende vragen naar.”

Hoofdsponsors van de expeditie in Ecuador zijn Siemens, Aexis en Network Appliance. Naast een versterking van het imago en de visibiliteit, zien zij in de onderneming ook een mogelijkheid om de relaties met klanten en werknemers steviger uit te bouwen. Data News, dat zoals altijd nauw betrokken werd bij het project, zal ook dit jaar weer verslag uitbrengen. De expeditie kan dank zij een dagelijkse satellietverbinding ook worden gevolgd op de website [www.beyondlimits.ws].

Om de groep beter te kunnen inschatten en het risico op interne conflicten te beperken, kreeg elke deelnemer een individuele vragenlijst voorgelegd waarmee zijn psychologische profiel werd bepaald. Met behulp van een kleurenspectrum – gebaseerd op de inzichten van de Zwitserse psychiater en psycholoog Carl Gustav Jung – werd op die manier de groepsdynamiek in kaart gebracht.

De resultaten waren verrassend. “Het team is zeer taakgericht en heeft een tekort aan introverte gevoeligheid”, stelt Fons Feekes vast. Met het adviesbureau Insight staat hij in voor de groepsanalyse. “Het wordt een uitdaging voor elk lid van de groep om de menselijke gevoelens en relaties binnen het team goed tot uiting te laten komen.” Eénieder zal volgens hem ogen en oren te weinig hebben om details die de stemming in de groep beïnvloeden – denk maar aan problemen met de uitrusting, de reisomstandigheden, het weer of de non-verbale communicatie – tijdig op te merken. Om het in ‘Jungiaanse’ termen te zeggen: de kleur van de expeditie is dominant rood. “Onder stress kunnen er snel emoties van agressie, controle en intolerantie opduiken in de groep”, aldus Feekes. De spiegelkant van het team is groen. Elk lid zal erover moeten waken voldoende positieve feedback uit te wisselen met de andere: luisterbereidheid, respect tonen, en iets tussen de lijnen door kunnen lezen zullen daarin van cruciaal belang zijn, aldus Fons Feekes.

“Benieuwd hoe het deze keer zal verlopen”, glimlacht Wim Bosmans. “Deze groep lijkt mij heel slagvaardig. De bedoeling is echter dat we met het hele team de toppen halen. Haantjesgedrag willen we zoveel mogelijk inperken.”

De formule begint blijkbaar ook in het buitenland aan te slaan. In Nederland wordt in september 2008 een bergexpeditie naar de Kilimanjaro georganiseerd, naar aanleiding van het veertigjarige bestaan van het it-blad Computable. “Een Belgisch-Nederlandse editie, dat zou mooi zijn”, aldus Bosmans. “We sluiten dit in de toekomst niet uit.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content