Elke Laeremans, die in 2021 werd uitgeroepen tot CIO of the Year, is deze week aan de slag gegaan als de nieuwe Chief Technology & Transformation Officer (CTTO) bij Krëfel NV.
Bij retailketen Krëfel krijgt Elke Laeremans als CTTO de eindverantwoordelijkheid over de IT-afdeling en het PMO (Project Management Office). Daarnaast neemt ze ook een horizontale verantwoordelijkheid op binnen het directiecomité om procesverbetering binnen de bredere organisatie aan te sturen. Zo kiest Laeremans opnieuw voor een functie waarin ze de digitale transformatie van een omnichannel retailer in goede banen moet leiden. Het is net voor die verdienste bij schoenenketen Torfs dat Data News haar in 2012 nog uitriep tot CIO of the Year. Ze combineerde daar de rol van CIO met die van COO.
Interview Elke Laeremans, Torfs (CIO of the Year 2021): ‘De covid-periode heeft ons makkelijk drie à vier jaar vooruit gezet’
Na haar vertrek bij Torfs was Laeremans een jaar lang Chief Digital & Supply Chain Officer bij Casa International. In een eerste reactie aan Data News toont ze zich ambitieus over haar nieuwe functie. ‘Ik ga met heel veel enthousiasme en een goed gevulde rugzak aan ervaring de uitdagingen aan die nu eenmaal eigen zijn aan de retailsector’, aldus Laeremans. ‘Maar ik kijk er zeker naar uit om de brug te slaan tussen technologie en de organisatie, waarbij er al heel wat kennis en expertise in de groep zit.’
Ik ga met heel veel enthousiasme de uitdagingen aan die nu eenmaal eigen zijn aan de retailsector
Grote uitdaging
Krëfel is een van oorsprong Belgische keten die sinds 2019 in Franse handen is. Sinds 2020 maakt de keten deel uit van het merkenplatform United.b, dat naast Frankrijk en België ook actief is in andere landen met verschillende merken waarvan Boulanger, Electrodepot en HiFi International misschien bekend klinken. United.b is dan weer onderdeel van de Mulliez-groep waartoe onder meer ook Decathlon, Midas en Auchan behoren.
Eind deze zomer maakte Krëfel nog bekend dat Vincent Nolf, de voormalige topman van de failliete winkelketens Makro en Casa de nieuwe CEO bij Krëfel wordt. ‘De uitdagingen waar Krëfel voor staat, zijn groot’, zei adjunct-CEO Jonathan De Nys toen ook al aan Belga. De elektroketen stapelde de rode cijfers de voorbije jaren op. In 2024 ging het om een nettoverlies van 29,34 miljoen euro, op een omzet van 432,67 miljoen euro. In oktober vorig jaar kondigde Krëfel al aan te stoppen met de verkoop van keukens om zich te concentreren op huishoudelektro. In januari raakte onder andere nog bekend dat de keten dit jaar ook vier van zijn 73 winkels zou sluiten.