CIO of the Year 2011: “Het IT-departement bepaalt mee de groei van het bedrijf”
Naar aanleiding van de 10de editie van CIO of the Year blikt Data News terug op de voorbije winnaars. Wat betekende de award voor hun loopbaan, hoe zagen ze de functie van CIO de voorbije jaren veranderen en wat brengt de toekomst? Deze week is het de beurt aan Sabine Everaet, CIO van Coca-Cola en winnaar in 2011.
Sabine Everaet is verantwoordelijk voor de IT-afdeling van The Coca-Cola Company in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. De CIO of the Year award van Data News in 2011 was voor haar een mooie erkenning. “Het speciale aan de titel was dat ik als eerste vrouw de award kreeg. Het was een voorbeeld voor de vrouwen die daarna nog volgden.” De externe erkenning stimuleerde ook de interne appreciatie. “Door zo’n award te krijgen, kon ik binnen het bedrijf opklimmen. Voor ik de titel CIO of the Year ontving, rapporteerde ik aan de CFO. Erna ben ik lid geworden van het directiecomité.”
Externe focus
Voor Sabine Everaet is het belangrijk dat de CIO kan balanceren tussen korte en lange termijn, tussen het zich storten op nieuwe technologieën en kijken hoe de bestaande efficiënter kunnen. De grootste verandering van de functie vindt ze de evolutie van de interne naar de externe focus. “Vroeger hielp IT om de interne productiviteit en efficiëntie van het bedrijf te verhogen. Vandaag bepaalt het IT-departement mee de groei van het bedrijf. Agile zijn, sneller op de bal spelen, de groei van het bedrijf, deze zaken staan meer dan ooit centraal.” Tegelijk ziet Sabine Everaet de snelle opkomst en groei van technologische bedrijven als Airbnb of Uber. “Een van de gemeenschappelijke factoren van dergelijke organisaties is de shared economy. Als traditioneel bedrijf is Coca-Cola verplicht om meer in een ecosysteem te werken met de bottelaars, de klanten en de emerging partners zoals Deliveroo. Hoewel we al datagericht zijn, moeten we nog meer nadenken over hoe we hiermee nog adequater te werk kunnen gaan en zo dichter bij de consumenten en klanten staan, en via artificiële intelligentie veel relevanter en efficiënter kunnen zijn.”
Door zo’n award te krijgen, kon ik binnen het bedrijf opklimmen.
Druk op iedereen
In de toekomst is nog altijd een grote rol weggelegd voor de CIO, meent Sabine Everaet. “De CIO zal nog meer dan vroeger moeten bijdragen aan de groei en de kostenbesparingen van het bedrijf. De druk blijft dus bestaan, maar dat geldt niet alleen voor de CIO maar ook voor de andere departementen. Het grote verschil met vroeger is dat vandaag alles veel sneller evolueert.” Hoewel steeds meer departementen binnen het bedrijf zelf zaken in de cloud kunnen plaatsen, ondervindt Sabine Everaet daar minder druk van. “Die afdelingen moeten toegang krijgen tot de cloud en dan komen ze toch bij ons terecht. De grote uitdaging is het verzekeren van de veiligheid en de integratie met de interne systemen.” Ook de continue instroom van IT-talent binnen het bedrijf is een belangrijke ambitie bij Coca-Cola. “We moeten niet alleen het juiste talent binnen de IT-afdeling aantrekken, maar ook HR helpen om digital savvy medewerkers aan te werven in alle departementen. De mogelijkheden van technologie moeten we aan iedereen bewust maken, ook aan de senior leaders.”
CIO of the Year 2017: Registreer nu en wees er bij op 25 oktober!
Op 25/10 verkiest Data News voor de tiende keer een CIO of the Year. Daarnaast bekronen we voor de 25ste maal innovatieve ict-projecten. Alle informatie vindt u op www.datanews.be/cio. Via die website kan u ook registreren om er op 25 oktober bij te zijn en mee de CIO of the Year 2017 te verkiezen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier