Ict-directeurs minst tevreden met hun werk
Slechts 2 op 5 cio’s is te spreken over hun werk. Dat is minder dan directeurs in andere sectoren. Van de ontevreden cio’s verwacht meer dan de helft hun bedrijf binnen een jaar te verlaten. Beperkte doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling zijn hierbij belangrijker dan het salaris.
Slechts 2 op 5 cio’s is te spreken over hun werk. Dat is minder dan directeurs in andere sectoren. Van de ontevreden cio’s verwacht meer dan de helft hun bedrijf binnen een jaar te verlaten. Beperkte doorgroeimogelijkheden en persoonlijke ontwikkeling zijn hierbij belangrijker dan het salaris.
Ondanks hun steeds ruimere primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn veel ict-directeurs ontevreden over hun huidige werk. Slechts 41 procent van hen is wel tevreden, blijkt uit recent onderzoek in de Verenigde Staten door wervingsbureau ExecuNet. Van degene die aangaf niet tevreden te zijn, verwacht 52 procent zijn bedrijf binnen een jaar de rug toe te keren.
Reden van de ontevredenheid ligt volgens het onderzoek niet zo zeer in de beloning. Vaker noemen de ondervraagden de beperkte doorgroeimogelijkheden (13 procent) en het gebrek aan uitdaging en persoonlijke ontwikkeling (ook 13 procent). Ook hebben veel ict-directeurs moeite met de bedrijfscultuur en met hun meerdere (beide 10 procent). Pas daarna klagen ze over hun beloning (9 procent).
Het ict-kader is daarmee ontevredener dan uitvoerende directeurs in andere sectoren. Volgens Opton voelen ze zich in hun bedrijf vaak gekneld tussen verschillende afdelingen met ieder een eigen belang. De cio’s lopen tegen problemen aan als ze zoveel mogelijk van die belangen proberen te behartigen.
“Om hun werk goed te doen, moeten ict-directeurs technisch extreem onderlegd zijn. Ze moeten de behoeften van (…) hun eindgebruikers succesvol weten te vertalen. Soms lukt dat wel en soms niet. De eindgebruikers spreken de technische taal echter niet, wat de cio of senior ontwikkelaars dan weer in een lastig parket brengt,” aldus Dave Opton van ExecuNet. Opton zegt dat de cio als eerste wordt aangesproken na het mislukken van bijvoorbeeld een grootschalige installatie of als de relatie met een leverancier spaak loopt.
Volgens Opton regelen de ict-directeurs vaak de zaken die bij hen over de schutting zijn gegooid door niet-technische directieleden. Het is dan niet altijd duidelijk wat er precies van hen wordt verlangd, of het onmogelijke wordt gevraagd. Toch ziet hij een belangrijke rol voor de cio weggelegd: “Als senior uitvoerende moet je in staat zijn om te begrijpen wat ze van je willen en hoe je dat technisch moet vertalen.”
Het onderzoek werd in de Verenigde Staten uitgevoerd onder meer dan 2100 uitvoerende directeurs met een gemiddeld salaris van 221.000 dollar per jaar.
In samenwerking met Computable
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier