‘Ik word niet warm van het aantal IT’ers dat ik in huis heb, wel van de meerwaarde die ze betekenen’

Pieterjan Van Leemputten

Bjorn Van Reet is CIO of the Year 2017. Sinds een jaar versterkt hij het digitale traject van Kinepolis, maar hij vertoefde voor zijn ICT-studies al even in Hollywood. Ambitie? U de beste digitale bioscoopervaring geven, en intussen genieten van de rit.

De overwinning verdient Bjorn Van Reet niet enkel om zijn jaar bij Kinepolis, maar ook om zijn omvangrijke traject bij Adecco, waar hij zowel binnen België als internationaal de it-infrastructuur op kruissnelheid bracht. Als we hem vragen naar zijn favoriete film, Bad Boys, dan is dat omdat hij die destijds in de VS heeft gezien.

Bjorn Van Reet: “Eigenlijk was ik niet de beste student. Mijn wiskundige knobbel was wel goed, maar mijn Engels moest beter. Daarom hebben mijn ouders me naar de VS gestuurd waar ik een paar maanden in het noorden van Hollywood verbleef. De man waar ik toen bij woonde, werkte in de filmsector en zo mocht ik een paar keer mee naar een filmset, dat was toen mijn American dream.”

Nadien werkte Van Reet zijn ict-studies af en begon hij bij Inventive Designers. Volgde nog: de Cronos groep, waar hij eerst intern en nadien extern (via de Uptime groep) werd ingezet. Zo belandde hij als consultant bij Adecco, waar hij na een jaar in huis werd gehaald. Het parcours dat volgt is stevig: eerst als Belgische cio, nadien voor de Benelux, om daarna mee de wereldwijde ict-transformatie te leiden (vanuit Zürich), een project dat impact had op de 1.100 ict-medewerkers van de Adecco groep. Nadien leidde hij het Noord-Europese ict-departement om vervolgens weer te focussen op België. “Dat was een leuk, maar hels jaar. Je leidt een it-afdeling, trekt een heel digitaal huis op, en intussen keek de groep naar overnames en werd ik ook general manager van Modis (de Adecco-dochter gespecialiseerd in it-profielen, nvdr.) dat met groeicijfers van +40 procent ook stevig begon te vliegen.”

Liever weinig data die goed in je businessprocessen passen dan een bom van data die je zelf niet meer begrijpt

Van Reet: “Dan was het op een gegeven moment kiezen: je it-afdeling of Modis leiden. Ik heb toen voor het eerste gekozen, al heb ik ze kort nadien beiden moeten laten gaan toen ik naar Kinepolis trok.”

Van 1.100 mensen naar 25 bij Kinepolis, is uw scope dan kleiner?

BJORN VAN REET: Eerder efficiënter. Het enorme voordeel bij Kinepolis is dat als je dingen wil veranderen, dan kan dat. We groeien snel: momenteel hebben we 48 bioscoopcomplexen in 7 landen, daar komen er nog eens 44 bij met de overname van Landmark Cinemas in Canada, en we hebben de ambitie om nog meer te groeien. En dan is er nog het merk zelf, waar we nog zoveel kunnen doen met de customer journey. Ik word niet warm van het aantal it’ers dat ik in huis heb. Wel van de meerwaarde die we met dat team voor onze klanten kunnen betekenen.

Hoe moeten we ons it operations binnen de filmgroep voorstellen?

BJORN VAN REET: We hebben een partner ecosysteem. De core knowledge houden we intern, maar we omringen ons met strategische partners. Er is ook pas iemand aangenomen om dat ecosysteem op orde te houden. We hebben partners die roll-outs doen, onze datacentra of virtual desktops beheren enzovoort. Zo willen we schaalbaar en flexibel zijn.

Een van onze partners is Nutanix. Wel, als we morgen moeten schalen, dan bellen we hen en zorgen zij voor extra bouwstenen. Maar we werken ook samen met Intigriti (het ethical hacking platform van de Cronos groep) en die bieden ook wat we zoeken: hackers die continu naar je omgeving kijken.

Ontdekt u zo veel cyberrisico’s?

Bjorn Van Reet.
Bjorn Van Reet.© DN

BJORN VAN REET: Vooral op systemen waar we het niet hadden verwacht. We betalen hackers per case en we maken ook een onderscheid: kunnen ze aan klantgegevens, hebben ze toegang tot de webservers en kunnen ze content veranderen? We hebben nu ook iemand van Intigriti twee dagen per week aangenomen die zich op die claims focust. Security is nu eenmaal één van de nieuwe uitdagingen van onze snel veranderende wereld van vandaag.

Kinepolis is blij dat er hackers langskomen?

BJORN VAN REET: Goh, het maakt ons heel scherp en er komen altijd heel goede discussies en lessen uit. Intussen hebben we ook een hackathon gehouden met 45 cybersecurity studenten van Howest en daar zijn enkele prachtige cases uitgekomen. Honderd procent veilig bestaat natuurlijk niet, maar met zo’n dingen blijven we ons wel verbeteren.

Technologie zorgt er voor dat mensen een deel van de cinema-ervaring thuis kunnen beleven. Hoe krijgt technologie ze terug naar de zalen?

BJORN VAN REET: Beleving. We staan voor een leuk avondje uit en dan is onze concurrent vooral een terrasje bij mooi weer. Daarnaast zetten we in op kwaliteit: comfortabele stoelen, beenruimte, grote schermen en ons surroundsysteem. Ik wil gerust de competitie met de thuisbioscopen aangaan, in sommige zalen zitten tot zestig speakers. Afgelopen jaar hebben we een eerste IMAX-scherm in gebruik genomen. Dat beeld in combinatie met immersive geluid: kijk zo naar Star Wars en je zit in de film.

Vanaf december komen ook de eerste 4D-zalen: stoelen die bewegen, waar water, geur en extra belichting de ervaring moet vergroten op het moment zelf. Tot slot focussen we ook op b2b-events, zo’n 1.200 per jaar enkel in België al.

Het zit vaak in details, dingen net een tikkeltje straffer maken. Voor IMAX werken we met twee laserprojectoren en ook dat geeft een veel betere kwaliteit. En die kwaliteit went heel snel, zet het naast een film van 2002 en je zou buitenlopen.

Heeft een digitale filmprojector ook invloed op de werking van een bioscoop?

BJORN VAN REET: Je kan vandaag makkelijker een film in meerdere zalen tonen. Maar je kan ook last minute van zaal wisselen als er veel kijkers zijn. We proberen die zaken zo optimaal mogelijk uit te voeren.

In welke technologie ziet u nog brood, excuseer, popcorn?

BJORN VAN REET: Ik ben enorm gepassioneerd door robotisering en artificiële intelligentie. Maar show me the money. Idem met Big Data, het is een mooi woord waar je alles en niets mee koopt. Dan heb ik liever weinig data die goed in je businessprocessen passen dan een bom van data die je zelf niet meer begrijpt.

Kijkt u naar klantgegevens?

BJORN VAN REET: Natuurlijk. Als we weten welke films je kijkt, dan kunnen we je ook beter adviseren. Hetzelfde geldt voor trailers en de shops waar we popcorn verkopen. De kracht van Kinepolis zit hem er in dat we als Belgen dat proces enorm goed beheersen. Bij de shops spelen business intelligence, data en analytics mee. We doen slimme voorspellingen en stellen de bevoorrading van onze shops er op af.

En naar andere innovaties om Kinepolis uit te breiden?

BJORN VAN REET: Innoveren is niet moeilijk, maar vanuit innovatie business value creëren is dat wel. Dat is me in mijn eerste jaar hier ook bijgebleven: alles in vraag stellen en zorgen dat je waarde creëert. We gaan geen projecten opstarten om wat met technologie te spelen. Er zal misschien een moment komen dat we robots inzetten. Maar is er op dit moment nood aan een robot die je naar je plaats wijst? Neen, mensen vinden hun plaats wel. Ook de huidige verkoopkiosken vervangen door een rondrijdende robot heeft op dit moment weinig waarde.

Geen ‘robot-only’ bioscoopcomplex in het vooruitzicht dus?

BJORN VAN REET: We moeten technologie gebruiken waarvoor het bestemd is. Een robot moet onze processen optimaliseren en automatiseren. Maar hij gaat niet de vriendelijkheid van een mens vervangen.

De jury loofde u als CIO of the Year onder meer voor uw ervaring met digitale transformatie. Wat moet er nog gebeuren bij Kinepolis op dat vlak?

BJORN VAN REET: Ik hoop vooral dat een klant ons logo associeert met een digitale ervaring. Het moet digital embraced zijn. Je wil niet inbreken in hun wereld, maar wel begeleiden in hun ervaring. We handelen naar wat Peter Hinssen zegt: today, tomorrow en de day after tomorrow.

Vandaag zijn dat digitale voorzieningen, zoals wifi in onze zalen. Dat past in een betere cinemabeleving en in de interactie met je Kinepolis-account. Maar we bereiden ons ook voor op de GDPR. We gebruiken onze data conservatief: enkel voor eigen doeleinden, niet om ze door te verkopen. Daarnaast zetten we sterk in op de vereenvoudiging en standaardisering van onze it en kijken we welke partners ons kunnen helpen.

Voor ‘morgen’ willen we investeren om onze webplatformen performanter te maken, maar ook zo de ticketverkoop beïnvloeden door de juiste films op het juiste moment te tonen of te promoten. We willen top zijn in e-commerce en uiteraard willen we nog meer inspelen op data en analytics.

Lukt dat goed? Want niet iedereen koopt online en van een online klant weet u niet welke popcorn hij wil?

BJORN VAN REET: Vandaag verkopen we 60 procent in het complex en 40 procent online. Van de online kopers hebben we klantgegevens en in sommige complexen kunnen we linken naar wat ze in de shop kopen. Dat wil zeggen dat we op termijn bij aankoop van je ticket kunnen suggereren om meteen je favoriete snack bij te bestellen. Vandaag kan je in Antwerpen zo al een cosy seat deluxe (luxezetels met een apart tafeltje, nvdr.) boeken en je drank en popcorn op voorhand bestellen en afhalen aan een aparte VIP-balie.

Hoeveel uitbreiding zit daar nog op? Eens de app een film en popcorn suggereert.

BJORN VAN REET: Je zou, maar nu speculeer ik, bijvoorbeeld ook een tafeltje bij een restaurant aan het bioscoopcomplex kunnen boeken. We zien het nu al dat er om 18 u niemand aan tafel zit en om 18.30 u zit het restaurant vol, maar die mensen willen allemaal buiten zijn voor hun film begint, dus zit je met een stevige piek. Daar kan je in een digitaal proces veel beter rekening mee houden.

Vandaag doen we dat al in onze complexen. De films beginnen op verschillende tijdstippen zodat we de load spreiden over een langere periode en in onze shops meer mensen over een langere piek kunnen bedienen.

Kinepolis is een heel andere business dan uw vorige werkgevers. Welke ervaring uit het verleden komt nu van pas?

BJORN VAN REET: Internationaal zaken doen. Ik heb bij Inventive Designers en Cronos vooral in België gewerkt maar bij Adecco werd het zeer internationaal en dat helpt me nu wel. Er is altijd een cultureel aspect en dat is ontzettend belangrijk. Zelfs in een hoogtechnologische wereld, waar je in een handomdraai de cloud inzet, maken mensen het verschil in wat je doet en met wie. Destijds leiding geven op internationaal niveau heeft me gebracht tot waar ik nu ben.

U bent C-level op uw 40ste in een carrière vol it. Is er nog een andere job waar u voor zou tekenen?

BJORN VAN REET: Ik volg mijn hart en ik doe wat ik graag doe. Maar ik ben heel vereerd dat ik voor Kinepolis popcorn en cinematickets mag verkopen. Mijn parcours is wie ik ben, maar mijn volgende stap is in de eerste plaats met Kinepolis mooie dingen doen. Dit is een heel fijne sector en ik amuseer me elke dag, dus als ik alles mocht overdoen dan zat ik hier opnieuw.

En zelf een bedrijf leiden?

BJORN VAN REET:Never say never. Maar momenteel leer ik zelf nog enorm veel bij van onze ceo, Eddy Duquenne. Ik denk niet dat ik er nu klaar voor zou zijn. Mijn passie ligt bij innovatie en digitalisering en ik denk dat ik het hier de komende jaren nog enorm naar mijn zin zal hebben om de digitale ervaring te verhogen.

Bjorn Van Reet is een tevreden man?

BJORN VAN REET: Ik ben vooral heel dankbaar om wat ik mag doen. Maar ook om wat ik van mijn ouders heb meegekregen. De kans om te kunnen studeren, wat niet iedereen heeft. Ook de mensen met wie ik mag samenwerken, mijn vrouw die alle dagen achter mij staat, mijn gezin. Dat maakt me dankbaar dat ik dit allemaal mag doen.

Bjorn Van Reet

– CIO Kinepolis

– 40 jaar

– Smartphone: iPhone 7

– Favoriete film: Bad Boys

– Werkte eerder voor

Inventive Designers (2000-2001)

Cronos/Uptime Group (2001-2003)

Adecco/Modis (2002-2016)

'Ik word niet warm van het aantal IT'ers dat ik in huis heb, wel van de meerwaarde die ze betekenen'

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content