Kwart van de organisaties screent social media van sollicitanten

© Getty Images

Ruim 25 procent van de organisaties controleert de socialemediaprofielen van sollicitanten. Er wordt onder meer gecontroleerd of informatie op het profiel wel overeenstemt met de gegevens op het cv. Dit blijkt uit een onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij naar werving- en selectiepraktijken.

Van de ondervraagde organisaties zegt vier procent altijd het socialemediaprofiel van sollicitanten te bekijken. Zestien procent doet het regelmatig, terwijl vijf procent aangeeft dit zelden te doen. Tilburg University wijst erop dat het niet zonder meer is toegestaan om de profielen van sollicitanten op sociale media te raadplegen.

Diverse redenen

Ruim de helft (56 procent) van de organisaties die profielen controleert, stelt te kijken of deze informatie overeenkomt met gegevens op het cv. Daarnaast zoekt 62 procent naar (niet-professioneel) gedrag en 46 procent naar persoonlijke opvattingen.

Diverse platforms krijgen daarbij de aandacht. Zo controleert 96 procent LinkedIn, 71 procent Facebook en 41 procent Instagram. X, het voormalige Twitter, wordt met 17 procent aanzienlijk minder vaak gecheckt.

In samenwerking met Dutch IT Channel.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content