Microsoft China zoekt 1000 nieuwe werknemers

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Naast de nieuwe werknemers investeert Microsoft ook 15 procent meer in lokale onderzoeksinspanningen.

Naast de nieuwe werknemers investeert Microsoft ook 15 procent meer in lokale onderzoeksinspanningen.

Volgens Ralph Haupter, Microsofts ceo voor China, zijn “zonder twijfel de kansen in China ongelooflijk. De bewegingen in volume en schaal zijn ongelooflijk.” Het bedrijf uit Redmond gaat dan ook 1.000 nieuwe werknemers zoeken, wat een stijging met 22 procent van het huidige Chinese personeelsbestand van 4.500 betekent. De nieuwkomers zullen zowel in verkoop, marketing, diensten als onderzoek worden ingezet.

Tegelijk werd besloten om het lokale onderzoek & ontwikkelingsbudget van 500 miljoen dollar met 15 procent op te trekken. De zes ontwikkelingscentra in het land besteden nu zowat 80 procent van hun tijd aan producten voor de wereldmarkt, maar dat zal meer worden toegespitst op een aanbod voor Chinese klanten, aldus Zhang Yaqin, vice-president en voorzitter voor Microsoft’s ‘Asia-Pacific R&D’. Zijn staf van 3.000 onderzoekers zou met 15 procent worden uitgebreid.

Deze inspanningen moeten onder meer de introductie van Windows 8 in de Chinese markt onderbouwen, waar Microsoft tegen een achterstand op Apple en Android aankijkt. “We erkennen dat er twee sterke spelers in de markt zijn die een sterke rol spelen, en we voelen ons klaar om aan te vallen en een verschil in het aanbod te hebben dat het ‘game plan’ [in de markt] grondig verandert”, aldus Haupter. Vandaag surfen ongeveer 400 miljoen Chinezen op web vanaf hun mobiele toestellen, en het aandeel van draadloze systemen in het internetverkeer stijgt dubbel zo snel als andere kanalen.

Naast Windows 8 mikt Microsoft ook op een sterke uitbreiding van zijn clouddiensten in de Chinese markt. Daar zouden al een 100.000 commerciële gebruikers voor zijn, terwijl ook aan een aanbod voor consumenten wordt gewerkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content