Tim Van Damme ruilt Facebook voor Dropbox

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De Belgische designer Tim Van Damme laat Facebook voor wat het is en gaat aan de slag bij de populaire opslagdienst Dropbox.

De Belgische designer Tim Van Damme laat Facebook voor wat het is en gaat aan de slag bij de populaire opslagdienst Dropbox.

Heb je een smartphone, dan is de kans groot dat je het werk van Tim Van Damme (28) al kent. De Belg was immers verantwoordelijk voor de interface van de fotoapplicatie Instagram, die in 2012 werd overgenomen door Facebook.

Van Damme raakte bekend in de VS toen hij in 2011 aan de slag ging als ontwerper bij Foursquare-concurrent Gowalla. Die applicatie werd in december 2011 overgenomen door Facebook, om enkele weken later gekilled te worden door Zuck en co.

Na zijn periode bij Gowalla volgde de vraag of Van Damme in de VS zou blijven, en contacteerde hij oprichter Kevin Systrom van Instagram. Enkele dagen later kreeg Tim een nieuw contract in de bus.

Toen Facebook Instagram vervolgens inlijfde voor 1 miljard dollar (en Van Damme kon delen in de 100 miljoen dollar die verdeeld werd onder de 14 medewerkers), leek het er even op dat de Belg dit keer wél aan de slag zou blijven bij Facebook.

Toch is zijn vertrek geen grote verrassing. Zo vertelde de designer vorig jaar nog aan Data News dat ‘Facebook een groot bedrijf is’ en dat hij altijd een beetje een ‘kleine rebel’ gebleven is.

Vandaag klinkt het op zijn blog dat ‘de voorbije 18 maanden tot de beste van zijn leven behoorden, zowel persoonlijk als professioneel’. Over het waarom van de overstap laat Van Damme nog niets los. Wel oppert hij dat ‘Dropbox een fascinerend bedrijf is, dat van grote waarde is voor een heel brede groep van mensen.’

Overigens houdt ook Gowalla-medeoprichter en voormalig collega van Tim Van Damme Josh Williams het voor bekeken bij Facebook. Williams zou van plan zijn om een nieuw bedrijf op te richten in Silicon Valley.

Van Damme gaat in augustus al aan de slag bij Dropbox. De opslagdienst doet alvast een goede zaak, want het design van de webdienst is erg oudbollig en kan een ‘redesign’ goed gebruiken.


Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content