CIO of the Year 2025: Op welke realisaties zijn de genomineerden fier?

De drie genomineerden voor CIO of the Year 2025 (v.l.n.r.): Steven Depuydt (Cebeo), Inge Opreel (Farys) en Bahadir Samli (ING). Stemmen kan via www.datanewscio.be © DN
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Nog niet gestemd voor CIO of the Year? De 3 genomineerden verklappen de realisaties waar ze het meeste fier op zijn.

Waar zijn de CIO’s van Cebeo, ING en Farys het meest trots op? In het laatste deel van deze mini-reeks onthullen de drie genomineerden van CIO of the Year 2025 welke realisaties of projecten er voor hen uitspringen. Stemmen op je favoriet kan nog altijd, via deze site. Maar haast je wel: op 2 november om middernacht sluiten we de stemming af.

Bahadir Samli (CIO van ING)


DN

‘Een van mijn verwezenlijkingen waar ik het meest trots op ben bij ING België is het stimuleren van positieve veranderingen voor zowel onze mensen als onze bedrijfsresultaten. Toen deze transformatie begon, werkten teams in silo’s met weinig samenhang. Technologie was onvoldoende verbonden met zakelijke drijfveren.

Tegenwoordig zien we een betrokken OneTeam dat over afdelingen heen samenwerkt en waar de brug tussen business en technologie onze strategische ontwikkeling stimuleert. We hebben dit bereikt door initiatieven te introduceren die samenwerking, openheid en diversiteit bevorderen.

Belangrijke acties waren onder meer het doorbreken van silo’s door middel van regelmatige teambuilding en cross-functionele projecten, zoals de eerder genoemde hackathon-achtige sessies, waarbij technische en klantgerichte teams werden verenigd om samen uitdagingen aan te gaan. Dit loste niet alleen echte problemen op, maar versterkte ook de eenheid en het doel.

We hebben transparante communicatiekanalen opgezet, zoals ‘Ask-me-anything’-sessies en ‘town halls’, die medewerkers aanmoedigden om ideeën en zorgen te uiten, waardoor vertrouwen en openheid werden opgebouwd. Door op elk niveau verbonden te blijven, zorgden we ervoor dat iedereen zich gehoord en gesteund voelde.

Het bevorderen van diversiteit en inclusie stond ook centraal in onze aanpak. Programma’s zoals Women in Tech en ons Enable-netwerk hebben bijgedragen aan het vormgeven van een inclusief wervings- en werkplekbeleid. Dit heeft de perspectieven verbreed en geleid tot meer innovatie binnen onze teams.

We hebben ook geïnvesteerd in continu leren door middel van workshops, certificeringen en mentorschap om zo de ontwikkeling van onze medewerkers te ondersteunen. Het erkennen van zowel grote als kleine prestaties heeft het moreel en de motivatie een boost gegeven. Als gevolg daarvan is onze Organisational Health Index aanzienlijk gestegen en is het personeelsverloop gestabiliseerd. Door prioriteit te geven aan onze mensen en hun groei, hebben we een veerkrachtig, dynamisch OneTeam opgebouwd dat klaar is voor de toekomst.’

Inge Opreel (CIO van Farys)


DN

‘Farys schakelde in 2019 in 9 maanden tijd over naar SAP S/4HANA als wereldwijde pionier in de sector en in nauwe co-innovatie met SAP. Dit is het fundament van onze ‘hybrid cloud’- strategie, die sindsdien in volle ontwikkeling is.

Een heel bevredigende uitdaging is de sectorsamenwerking Digitale Watermeter. Het was én is pionieren en co-innoveren van de meter tot en met het Smart Water Platform. Het succes ligt in de samenwerking en het delen van kennis en ervaring. Dit levert vele synergievoordelen op voor alle partners (de Watergroep, Farys, Pidpa, Fluvius). En ook de SAP Global Innovation Award in 2024.

De grootste verwezenlijking echter is de constante vooruitgang die we de laatste 15 jaar hebben afgelegd, waarbij we zowel up-to-date blijven, voorlopen waar kan en ons aanpassen aan horizontale en verticale groei, nieuwe wetgeving, innovaties, samenwerkingen, organisatie-veranderingen. Dit is het resultaat van onze ICT-visie en -strategie. De snelheid waaraan wij resultaten neerzetten is toch wel uniek. Dit zorgt ook dat stakeholders in het nutslandschap de hand uitreiken naar Farys om samen te werken op innovatie en ICT. Farys is een ICT-dienstverlener binnen de nutssector geworden (water-link 2015-2017, Synductis, Waterunie Projecten, Digitale Watermeter, AGSO Knokke, …). Dit maakt ons ook een wereldwijde referentie in de watersector en dit zorgt dat mijn netwerk zich steeds verbreedt.

Het meest trots ben ik op mijn team (intern én extern). Wij vullen elkaar zo goed aan. Het lukt ons om iedereen op zijn sterkste in te zetten en we dragen vooral zorg voor elkaar. Het geeft ons de nodige veerkracht en het aanpassingsvermogen om alle uitdagingen tot een succesvol einde te brengen. Deze teamspirit werkt inspirerend en motiverend voor alle Farys’ teams alsook de externe teams.

Kortom: ons ICT-platform en -organisatie zijn steeds klaar voor de volgende verandering of innovatie. Dit zorgt voor vertrouwen en dankbaarheid van onze CEO en business.’

Steven Depuydt (CIO van Cebeo)


DN

‘Wat me het meest trots maakt, is dat de strategische IT-visie die we in 2018 hebben uitgetekend vandaag nog steeds het kompas vormt voor onze digitale transformatie. Die langetermijnvisie heeft standgehouden in een snel veranderende technologische context, en grote delen ervan zijn intussen succesvol gerealiseerd. We staan nu aan de vooravond van het sluitstuk: de vervanging van onze legacy ERP door SAP S/4HANA — een cruciale stap die onze kernprocessen future-proof zal maken.

Maar deze transformatie gaat veel verder dan technologie alleen. Ze raakt ook de manier waarop we samenwerken. We hebben agile methodologieën zoals PI planning, sprints en scrum niet alleen binnen IT geïntroduceerd, maar ook breed gedragen binnen de business. Dat vergde een cultuurverandering, waarbij we samen leerden denken in iteraties, klantwaarde en continue verbetering.

Daarnaast ben ik bijzonder trots op enkele spraakmakende projecten die we samen met onze teams en partners hebben gerealiseerd. Zo bouwden we een volledig nieuwe omnichannel oplossing in nauwe samenwerking met de Digital Factory van ons moederbedrijf Sonepar, waarmee we onze klanten een geïntegreerde en consistente ervaring bieden over alle kanalen heen. Ook de implementatie van een nieuw WMS (Warehouse Management System) en WCS (Warehouse Control System) in ons gloednieuwe centrale distributiecentrum (CDC) in Blandain was een mijlpaal, zowel op logistiek als technologisch vlak.

Deze verwezenlijkingen tonen niet alleen onze technische maturiteit, maar ook onze capaciteit om visie, samenwerking en uitvoering met elkaar te verbinden. En dat is waar ik als CIO het meest trots op ben.’

Breng nu je stem uit via www.datanewscio.be. Na de publieke stemming is het aan de jury die uiteindelijk de finale winnaar zal bepalen. Wie dat is, ontdek je dan op 4 december tijdens het CIO of the Year evenement. Dat vindt dit jaar opnieuw in Antwerpen plaats in ‘A Room with a Zoo’, oftewel de Koningin Elisabethzaal, met als centraal thema dus ‘Orchestration: the Art of IT Leadership’. Samen met onze partners beloven we er opnieuw een boeiende, amusante, heerlijke, leerrijke, inspirerende én feestelijke netwerkavond van te maken! Wil je er bij zijn en/of gasten uitnodigen? Boek dan nu je tafel en zitjes via www.datanewscio.be. Graag tot dan!

Wie wordt CIO of the Year 2025? Breng nu je stem uit!

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Expertise