Hoe staat het met de Zweedse weg die elektrische wagens oplaadt?

Pieterjan Van Leemputten

Een jaar na de opening van de weg die elektrische wagens tijdens het rijden kan opladen, maakt Zweden plannen om langere stroken aan te leggen. Maar de technologie is nog niet voor morgen.

In april vorig jaar werd ‘road 893’ tussen Arlanda Cargo Terminal en Rosersberg wereldnieuws. Over een afstand van twee kilometer kreeg de weg een speciaal spoor waarmee elektrische wagens kunnen opladen tijdens het rijden.

Vandaag is de weg nog steeds in gebruik, voornamelijk door de truck die tussen de terminal en een logistiek punt rijdt. “We hebben nu ook een nevenproject waarbij we een elektrische Saab personenwagen hebben uitgerust met een e-road connector om te gaan testen, zowel op de openbare weg als in een gesloten parcours,” zegt Hans Säll, CEO van eRoadArlanda, dat de elektrische weg heeft aangelegd.

Säll zegt dat er op dit moment nog volop wordt getest om de technologie veilig en betrouwbaar te krijgen. “Het blijft zeer nieuwe technologie waarbij we testen uitvoeren rond de weerstand, veiligheid, het onderhoud van de weg en de trucks, maar ook over de connector zelf. Nieuwe technologie moet veilig en duurzaam zijn en dat geldt ook voor ons project.”

Zweden telt verschillende projecten rond duurzaam elektrisch rijden en hoewel het project van eRoadArlanda nog doorgaat, kijkt de overheid momenteel ook naar langere stukken. Zo begon de overheid in februari een aanbesteding voor de aanleg van een elektrische weg van 20-30 kilometer.

De weg werkt voor alle duidelijkheid niet met een gewone elektrische wagen, maar met een wagen die is uitgerust met een speciale arm onderaan die verbinding maakt met de weg. “Maar bestaande elektrische wagens zijn relatief makkelijk uit te rusten. Al zou het nog beter gaan mocht het bij de productie al gebeuren.”

Wel benadrukt Säll dat de elektrische weg nog niet klaar is voor een brede commerciële uitrol. “Ik verwacht dat dat nog vijf tot tien jaar kan duren. Als je technologie voldoende veilig is, dan moet je nog zien welk businessmodel je gebruikt en hoe de financiering zal gebeuren. We moeten ook vastleggen welke standaarden we zullen gebruiken, niet enkel in Zweden maar in de EU en de rest van de wereld.”

“En uiteraard is er infrastructuur nodig. Dat is een kip-of-het-ei verhaal. Ik denk persoonlijk dat de overheid zal moeten investeren in zo’n wegen, pas met een plan op lange termijn gaan autobouwers of logistieke bedrijven meestappen in het verhaal.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content