Is Apple over zijn hoogtepunt heen?

Michel van der Ven
Michel van der Ven Technologiejournalist bij Data News.

Apple lijkt er wel eens beter voor te hebben gestaan: topdesigner Jonathan Ive kuiste deze zomer ‘zijn schup af’ bij het bedrijf, de verkoop van iPhones zit in een dip en van hele grote innovaties – waar we in het tijdperk van Steve Jobs zo gewend aan waren geraakt – lijkt al even geen sprake meer. De vraag is: komt het nog wel goed met Apple, of is het bedrijf nu echt over zijn hoogtepunt heen?

Data News verzamelde 40 ‘controversiële’ stellingen over de toekomst van IT en technologie, en legt ze dagelijks voor aan experten ter zake. Vandaag: ‘Apple is over zijn hoogtepunt heen’

Ron Smeets, telecomexpert en journalist voor onder meer Telecompaper: Eens

“Wat mij betreft is Apple over zijn hoogtepunt heen”, zegt Ron Smeets, telecomexpert en journalist voor onder meer Telecompaper. “In de tachtiger jaren zette Apple de wereld van personal computers op zijn kop met de introductie van de Macintosh. In de jaren negentig belandde het merk in een neerwaartse spiraal door problemen met software en de stabiliteit van zijn producten. De moordende concurrentie op de pc-markt dreef Apple tot besluiten die ten koste gingen van de kwaliteit, met het besturingssysteem System 7 als absoluut dieptepunt. Ook het ontslag van medeoprichter Steve Jobs in 1985 deed het bedrijf geen goed. In 1997 kwam hij terug in dienst bij het bedrijf, waarna Apple al gauw weer vooropliep. Met de iMac werd de personal computer een heus designaccessoire, en de iPod schudde de hele (digitale) muziekmarkt door elkaar. Apple’s grootste revolutie moest toen nog komen: de iPhone, in 2007, veranderde in één klap het aanzien van de hele smartphonemarkt.”

“Maar nu, twaalf jaar later, heeft Apple opnieuw problemen,” gaat hij door. “De iPhone is zo goed als uitgeëvolueerd en de concurrentie maakt toestellen die minstens even goed zijn. Apples grootste fout is echter de arrogante opvatting dat het verdubbelen van de prijs een juiste manier is om de omzet en winst op te drijven. Die instelling zorgt er nu voor dat Apple opnieuw in een neerwaartse spiraal dreigt te belanden. Met het verschil dat Steve er niet meer is om het tij te keren.”

Ferry Piekart, hoofdredacteur Machina Magazine: Oneens

“Apple is over zijn hoogtepunt heen, hoe lang horen we dat al?” zegt Ferry Piekart, hoofdredacteur Machina Magazine. “Ondertussen maakte Apple op 30 juli zijn beste derde kwartaal ooit bekend. Niet dat iemand daarop let. We willen drama. Het vertrek van designer Jony Ive wordt dan ook breed uitgemeten als het einde van Apple. Net als destijds het overlijden van Steve Jobs. Uit dat overlijden hadden we één ding kunnen opmaken: hoe flamboyant Steve ook was, Apple draaide niet om één man. Het bedrijf werd na zijn dood alleen maar groter.”

“Apple heeft het imago van een bedrijf dat uitvindingen doet, met Jobs en Ive als opperuitvinders. Maar Apple is iets heel anders. Het is vooral een bedrijf dat heel goed naar anderen kijkt – en dan de uitvoering perfectioneert. De grafische interface van de Macintosh kaapte Jobs van Xerox. De eerste iPod draaide om een uitvinding van Toshiba: een piepkleine harddisk. Het besturingssysteem van de iPod was ontwikkeld door PortalPlayer. iTunes heette SoundJam MP voor Apple het kocht. Spraakassistent Siri kocht Apple van SRI International. Apple opereert nog steeds zo. Met succes. De Apple Watch is nu de bestverkopende smartwatch. Apple Music heeft in de VS inmiddels meer betalende abonnees dan Spotify. Apple is niet over zijn hoogtepunt heen – het zijn hooguit andere hoogtepunten dan tien jaar geleden.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content